اتهامات کلاهبرداری روسی ثروتمند در حراجی ساتبیز رد شد

دادگاه حکم خود را درباره شکایت «دیمیتری ریبولوفلف» ثروتمند روس از حراجی ساتبیز به اتهام کلاهبرداری اعلام کرد.


به گزارش گالی آنلاین به نقل از ایسنا، هیات منصفه فدرال ایالات متحده در دادگاهی به نفع ساتبیز رای داد، پرونده‌ای که در آن دیمیتری ریبولوفلف الیگارش میلیاردر روسی این خانه حراج را به کلاهبرداری از او در جریان فروش آثار هنری متهم کرده بود.

ریبولوفف ساتبی را متهم کرده بود که با فروشنده آثار هنری سوئیسی ایو بوویر توطئه کرده است تا او را فریب دهد تا برای چهار اثر از جمله نقاشی «سالواتور موندی» (تصویری از مسیح منسوب به لئوناردو داوینچی) که گران‌ترین اثر هنری فروخته شده در حراجی‌ها بود، قیمت‌های غیرواقعی بپردازد.

ساتبیز که یک نهاد خصوصی است، مدت‌ها مدعی است که به تمام الزامات قانونی، تعهدات مالی و روندهای درست این صنعت در طول معاملات آثار هنری کاملاً پایبند بوده است و هیچ اطلاعی از سوء رفتار ادعایی بوویر نداشته و مسئولیتی در قبال معاملاتش با «ریبولوفلف» ندارد.

ماه گذشته بوویر و ریبولوفلف به یک توافق محرمانه در مورد تمام اختلافات خود که شامل رسیدگی در حوزه‌های قضایی مختلف می‌شد، دست یافتند. وکلای بوویر گفتند: «تحقیقات نهایی در مورد معاملات تجاری ایو بوویر با دیمیتری ریبولوفلف در سال ۲۰۱۷ در سوئیس آغاز شد و در ۶ دسامبر ۲۰۲۳ توسط دفتر دادستان کل ژنو بسته شد. دفتر دادستانی عمومی ژنو اعلام کرد که جلسات متعددی را برگزار کرده است که هیچ مدرکی برای ایجاد ظن کافی علیه آقای بوویر ارائه نکرده است».

بر اساس اسناد دادگاه، ایو بوویر دلال آثار هنری نقاشی سالواتور موندی را در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۸۳ میلیون دلار خرید و روز بعد آن را به قیمت ۱۲۷.۵ میلیون دلار به ریبولولوف فروخت. ریبولوفوف در سال ۲۰۱۷ سالواتور موندی را در کریستیز به قیمت ۴۵۰.۳ میلیون دلار فروخت که رکوردی برای یک اثر هنری در حراجی بود.

این اثر توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خریداری شد و قرار بود در گالری جدید لوور در ابوظبی رونمایی شود، با این حال، به دلیل اینکه کارشناسان سؤالاتی در مورد صحت آن مطرح کردند، تاکنون نمایش داده نشده است.

بر اساس گزارش مجله فوربس، ریبولوفلف دارای ثروت ۶.۴ میلیارد دلاری است و مالک باشگاه فوتبال موناکو و جزیره یونانی اسکورپیوس است.

«دانیل کورنشتاین» وکیل ریبولوفلف، گفت که این پرونده به هدف ما برای روشن کردن فقدان شفافیتی که بازار هنر را آزار می‌دهد، دست یافت.

ساتبیز نیز اعلام کرد که حکم دادگاه تعهد آنها را به حفظ بالاترین استانداردهای درستکاری، اخلاق و حرفه‌ای تأیید می‌کند و منعکس کننده «فقدان فاحش شواهد» مبنی بر کلاهبرداری از ریبولوفوف است.

logo-samandehi