تغییر و تحول درون انسان و جهان پیرامون به روایت فیروزه اخلاقی

"مجموعه "دگرگونی" با الهام از نمادها در تمدن‌های مختلف، به‌ویژه با تأکید بر نمادهای آیین مهر، در راستای صلح، آزادی و برابری ایجاد شده است." این را فیروزه اخلاقی در حاشیه نمایشگاه اخیر خود در گالری kvfm فرانکفورت آلمان بیان کرد و تاکید نمود: این عنوان نشان‌دهنده تغییرات و تحولات درونی و بیرونی است که از طریق هنر به تصویر کشیده شده‌اند و هدف آن ترویج پیام صلح، آزادی و برابری بین انسان‌هاست. در ادامه خوانند گفتگو با این هنرمند باشید.


این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین هدف از جمع آوری این مجموعه را چنین عنوان کرد: هدف اصلی از جمع‌آوری این مجموعه، نمایش تغییر و تحول درون انسان و جهان پیرامون اوست. این مجموعه که "دگرگونی" نام دارد، منتخبی از آثار سال‌های 2022 تا 2024 است. شامل 15 نقاشی با ابعاد 100×100 تا 200×200 سانتی‌متر، دو مجسمه برنز از مجموعه "سمفونی ققنوس"، چهار چاپ چوب و یک اینستالیشن است که نماد تبادل اندیشه برای رسیدن به صلح جهانی می‌باشد. که در نهایت در این نمایشگاه با ۱۹ اثر برگزار شد. ایده این مجموعه در واقع ادامه ایده اولیه‌ای است که ۱۳ سال پیش از تحقیقات و کنکاش درون نمادها و اسطوره‌ها آغاز شد و با تلاش و پشتکار در چندین نمایشگاه با موضوع‌ها و عناوین مختلف برگزار شده که اکنون دوباره با یک موضوع جدید و عنوان جدید به نمایشگاه امروز رسیده است.

به گفته این هنرمند در این نمایشگاه، پانزده نقاشی با ابعاد 100×100 تا 200×200 سانتی‌متر، دو مجسمه برنز از مجموعه "سمفونی ققنوس"، چهار چاپ چوب و یک اینستالیشن به نمایش گذاشته شده‌اند. در نهایت ۱۹ اثر به نمایش گذاشته شده است. این آثار نمادهای مختلفی از تمدن‌ها و اسطوره‌ها را به تصویر می‌کشند و هر یک داستان و مفهومی خاص را به مخاطب منتقل می‌کنند.

یکی از ویژگی های این نمایشگاه بازدید حدود پنجاه کودک ۱۰-۱۱ ساله دانش آموزان مدرسه هولتسهاوزن و مدرسه آسترید لیندگرن بوده است که اخلاقی جهت پروژه ی استعداد یابی تحت عنوان (پروژه MUS-E آلمان) با آنها کار میکند.


وی در رابطه با بازدید کودکان از نمایشگاه توضیح داد: اختصاصی با حضور مسیولین مدرسه و پروژه آقای Bender برگزار شد. همانطور که سال ۱۳۹۷ طی یک مصاحبه در ایران از اهمیت حضور کودکان در نمایشگاه ها گفتم این ایده را در المان جهت ارزش دادن به حضور کودکان از نمایشگاه خودم شروع کردم، و از کودکان خواستیم که از نمایشگاه انچه درک کردند را نقاشی کنند و دو خط بنویسند.


اخلاقی در مورد ویژگی و سبک خاص آثارش توضیح داد: سبک آثار این مجموعه منحصر به فرد و خاص خود من است. در این سبک، نمادها و اسطوره‌ها به سمت آبستره کشیده می‌شوند و فیگورها به صورت پیدا و پنهان ظاهر می‌شوند. هدف این است که مخاطب را به تعامل و دیالوگ با آثار دعوت کنم. تکنیک‌های مورد استفاده شامل رنگ روغن، آکریلیک و دیگر مواد مختلف است که هر کدام به شکلی منحصر به فرد در خلق این آثار به کار گرفته شده‌اند.

به عقیده من، اسطوره و هنر هر دو برای ایجاد دنیای بهتر و زیباتر به وجود آمده‌اند و هر دو عامل آن انسان است. از طریق اسطوره‌ها می‌توانم با هنر نقاشی، مجسمه‌سازی یا اینستالیشن، ابتدا برای خودم و سپس برای مخاطب به دنیای بهتری سفر کنم. هارمونی و وحدت از طریق رنگ‌های درخشان و پراکنده در آثارم مشهود است.

این هنرمند در پاسخ به سوالی مبنی بر سرچشمه شکل گیری مفایهم این مجموعه بیان کرد: این ایده زمانی که برای تحصیل هنر به یونان رفتم و با اسطوره‌ها بیشتر آشنا شدم، آغاز شد. اما با دریافت هدیه‌ای به نام "آیین مهر" حدود یازده سال پیش، این ایده جدی‌تر شد و با تحقیق و کنکاش روی معانی نمادها، به کار روی این مجموعه پرداختم. هنوز شور و شوق ادامه این مسیر را دارم و نمی‌دانم تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

این جستجو و کنکاش همچنان ادامه دارد. هر روز با الهام از نمادها و اسطوره‌های جدید، به دنبال کشف معانی جدید و خلق آثار هنری تازه هستم. این روند پایانی ندارد و همچنان با شور و اشتیاق به آن ادامه می‌دهم.


وی در پایان با اشاره بر اینکه، نمایشگاه "دگرگونی" تلاشی است برای به تصویر کشیدن تحول و تغییرات درونی و بیرونی انسان و جهان پیرامون او، ابراز امیدواری کرد که: مخاطبان بتوانند از طریق این آثار به دنیای بهتری سفر کنند و با پیام صلح، آزادی و برابری که در دل این مجموعه نهفته است، ارتباط برقرار کنند. این نمایشگاه فرصتی است برای بازاندیشی در نمادها و اسطوره‌ها و یافتن پیوندهای مشترک انسانی در مسیر صلح، آزادی و برابری.

سایت گالری: www.kvfm.de


logo-samandehi