کیوان رغیب مطلق از تاسیس گالری سیکات خبر داد

کیوان رغیب مطلق مدیر گالری "سیکات" که قرار است دی ماه به صورت رسمی کار خود را آغاز کند، درباره تاسیس این گالری و رویکرد آن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شرکت سیکات ده سال است که درحوزه هنر فعالیت می‌کند. این شرکت بخش‌های مختلفی دارد که گالری نیز یکی از بخش‌های آن را شکل می‌دهد. حمایت از دانشجویان رشته‌های هنری و هنرمندان جوانی که این امکان برایشان فراهم نشده است تا بتوانند آثار خود را ارائه کنند، رویکرد اصلی ما برای احداث گالری بود، چرا که می‌خواهیم پویایی و نشاط جوانی را حفظ کنند و از ادامه این راه دلسرد نشوند.

وی با اشاره به این که بیشتر جوان‌گرایی و حمایت از هنرمندان جوان مدنظر این گالری است افزود: با توجه به این که نگارخانه ما کوچک است، سعی می‌کنیم پذیرای علاقمندان به این عرصه باشیم و پویایی و نمایش آثار جوانان هنرمند اولویت اصلی ما را شکل می‌دهد، ضمن اینکه از هنرمندان پیشکسوت نیز قطعا استقبال خواهیم کرد.

این هنرمند درباره سبک و نوع آثار هنری که مورد حمایت گالری سیکات خواهد بود اظهار کرد: در درجه اول بیشتر گالری‌ها سعی می‌کنند با نمایش آثار نقاشی، خط و گرافیک کار خود را شروع کنند، اما ما سبک خاصی مدنظرمان نیست و سعی می‌کنیم از هنرهای سنتی، مدرن، آوانگارد و حتی پرفورمنس و ویدئوآرت نیز حمایت کنیم. در واقع ما از تمام سبک‌های جدید استقبال می‌کنیم و بعد از بررسی آنها را مورد حمایت قرار می‌دهیم، سخت‌گیری خاصی نداریم اما آنچه که در راستای شرایط و عرف جامعه امروز ایران است را در نظر می‌گیریم، چرا که می‌خواهیم یک بستر فرهنگی فراهم شود که درچارچوب قوانین خود پیش می‌رود.

رغیب مطلق همچنین درباره رعایت استانداردها در تاسیس این گالری بیان کرد: بخشی از دفتر ما به گالری اختصاص داده شده است،چرا که ما چند منظوره کار می‌کنیم. در واقع ما از یک خانه قدیمی برای این امر استفاده می‌کنیم و فضایی به وسعت 35 متر مربع را به گالری اختصاص داده‌ایم.

مدیر گالری سیکات در ادامه با اشاره به اینکه گالری‌ها باید در تمام نقاط شهر پراکنده باشند، بیان کرد: پراکندگی فضاهای هنری بسیار مهم است، چرا که بعضی از مناطق تهران از نظر فرهنگی بسیار فقیر هستند و این تمرکز اصلا خوب نیست. سالن‌های تئاتر و گالری‌ها باید در مناطقی از شهر تاسیس شوند که بتوانند از پتانسیل آن منطقه استفاده کنند. تمرکزگرایی از جهاتی خوب است که منطقه را تبدیل به قطب فرهنگی می‌کند، اما من با تمرکز موافق نیستم. به طور مثال در شرق و غرب تهران گالری‌ها بیشتر شبیه به فروشگاه هستند تا گالری و جنوب شهر نیز کاملا از این لحاظ فقیر است و چند فرهنگسرا تنها وظیفه این امر را برعهده دارند. در شمال تهران نیز اوضاع به گونه‌ای دیگر است و اغلب در این منطقه بر این باور هستند که آثار هنرمندان باید با ارقام بسیار بالایی بفروش برسد. گالری محیط فرهنگی است که همه اقشار را باید به عنوان مخاطب آن در نظر گرفت و آثار هنری را از طریق گالری به خانه همه اقشار جامعه وارد کرد. تمرکز گالری‌ها دریک منطقه خوب نیست، شاید در ابتدا خوب جواب دهد، اما باید دید چقدر این کشش و پتانسیل در سطح جامعه وجود دارد. این رقابت تا چه اندازه جنبه مثبت و منفی دارد. اصولا نام گالری دید منفی بوجود آورده است که همه فکر می‌کنند تعلق به قشر خاصی دارد، در حالی که اینگونه نیست. فرهنگسراها نیز در ابتدا این‌گونه بودند و بعد در بین مردم باب شدند و کاربری آنها در بین جامعه جا افتاد، قطعا گالری‌ها نیز به این شکل پیش خواهند رفت و دیده خواهند شد، به شرط آنکه در تمام سطح شهر پراکنده باشند ودسترسی به آنها آسان باشد.

وی همچنین درباره شرایط اقتصادی که بر هنر حاکم است نیز افزود : اگر بشود از راه هنر کسب درآمد کرد، بسیار خوب است، اما اگر نشد نباید اصل و ماهیت هنر را زیر سوال برد. هدف ما از تاسیس گالری این بود که به هنرمندان جوان پر و بالی بدهیم که جنبه اقتصادی هم برایشان مطرح باشد و هنرمندان جوانی که توانایی مالی بالایی ندارند برای این که بتوانند هزینه گالری‌های نامی تهران را بدهند، هم بتوانند از این امکانات استفاده کنند و فرصت نمایش آثار خود را بیابند.

رغیب مطلق در ادامه با بیان این نکته که اصولا گالری‌داری کار پرهزینه‌ای است و باید از نقاط قوت و ضعف سایر گالری‌ها استفاده کرد گفت: به دلیل هزینه‌های زیادی که این دست کارها به همراه دارند، ما سعی کردیم مستقل نگاه کنیم و در مقایسه با گالری‌های دیگر برنیامدیم. فکر کردیم مستقل باشیم و از پتانسیل این فضا بهترین استفاده را بکنیم و اگر موفق نشدیم تلاش کنیم تا نگاهی به عملکرد گالری‌های دیگر نیز داشته باشیم. البته از نقاط قوت و ضعف آنها بهره گرفتیم، چرا که بهزاد مرتضوی که همراه و یاور من در این امر است، پیش از این تجربه گالری‌داری داشته است و نتایج بدست آمده را سعی کردیم مورد استفاده قرار دهیم. ما روی رقابت و یا حتی تقلید از گالری‌های دیگر فکر نکردیم و به صورت آزمون و خطایی کاری را شروع کردیم تا درنهایت به نتیجه مطلوب خود برسیم و برمبنای همان پیش برویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نظر داریم تا اول دی ماه گالری سیکات به صورت رسمی کار خود را آغاز کند، امیدواریم در این زمینه بتوانیم حامی هنرمندان و جوانان باشیم.

منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi