مجتبی موسوی: ماکت‌های کفن‌پوش ارتباطی به شهرداری ندارد/ جای خالی مجسمه‌های مسروقه را خالی نمی‌گذاریم

فکر کنید در حال پیاده روی شبانه با همسر یا فرزندتان در پارک نزدیک محل سکونت‌تان هستید و ناگهان با تعداد زیادی جسد کفن‌پوش شده روبه رو شوید. چه حسی دارید؟ پس از حادثه منا بسیاری از مردم ایران و جهان عزادار شدن و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند. اما این همدردی از نوع دیگری است. این بار یک موسسه خیریه در یک عمل شتابزده پس از این اتفاق جهانی اقدام به چینش ده‌ها جسد کفن‌پوش در بخشی از مسیر پارک نهج‌البلاغه تا ماکتی که از کعبه ساخته بودند، کرد و همین امر باعث اعتراض مردمی شد که ناگهان با این تصویر روبه رو می‌شدند. از آنجایی که این روش همدردی با قربانیان منا، انتقادات بسیاری را متوجه شهرداری تهران کرده است. سید مجتبی موسوی سرپرست فرهنگی معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیبا سازی شهر تهران می‌گوید: این موضوع هیچ ارتباطی به شهرداری و سازمان زیباسازی ندارد. متاسفانه تنها عرصه‌‌ای که هرگز از متخصصان آن بهره‌ای برده نمی‌شود عرصه فرهنگ و هنر است.

سید مجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اقدام و چینش این مجسمه‌ها گفت: این آثار مجسمه نیست و نوع انعکاس خبری آن هم خوب نبود، چرا که ارتباطی با شهرداری ندارد و توسط یک خیریه مردمی صورت گرفته است.


وی ادامه داد: برای یک هفته یک موسسه خیریه در این بوستان غرفه‌ای برپا کرده بود و نمایشگاهی داشت، روز آخر این نمایشگاه مصادف با حادثه منا شد و خودشان این ایده را به قصد همدردی با جانباختگان حادثه منا انجام دادند و یک تعداد ماکت کفن پوش در مسیر پارک چیدند که متاسفانه نه تنها ایده مطلوبی نبود بلکه نوع ارائه آن نیز مطلوب و مورد توجه نبود. برداشت مثبتی از این اتفاق شکل نگرفت و بیشتر خاطر خانواده‌ها و کودکان را مخدوش کرد. باز هم تکرار می‌کنم که این اتفاق بدون هماهنگی مسئولین پارک منطقه صورت گرفت و ارتباطی به هیچ کدام از بخش‌های سازمان شهرداری نداشت.

موسوی افزود: این ماکت‌ها هیچ ربطی به مجسمه و حجم ندارند و ایده‌ای بود که به شکل جالب و قابل قبولی ارائه نشد.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به این که اصولا در بحث فرهنگی و هنری از متخصصان این امر بهره گرفته نمی‌شود بیان کرد: اصولا هر چیزی باید توسط مرجع تخصصی خود انجام شود. در زمینه صنعت، اقتصاد، پزشکی، علوم و ... استفاده از متخصص یک امر جا افتاده است، اما متاسفانه این موضوع در زمینه فرهنگ و هنر که به مراتب مهم‌تر از بخش‌های علوم و صنایع است و زیرساخت جامعه را شکل می‌دهد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و همه خود را در این زمینه صاحب نظر دانسته و فکر می‌کنند هر ایده‌ای که به ذهن‌شان می‌رسد باید اجرا کنند.

وی اظهار کرد: در این امر متخصصین باید مرجع باشند، همانطور که من به هر مشکلی بر خورد می‌کنم به متخصص مربوطه مراجعه می‌کنم، در امر فرهنگی و هنری نیز باید به همین گونه باشد. مشکلات جامعه ما در کوتاه مدت تبعات منفی خود را نشان نمی‌دهند، اما این موضوع بسیار سریع با واکنش مواجه شد.

موسوی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که سرانجام پرونده مجسمه‌های به سرقت برده شده چه شد، گفت: پیگیر این مسئله هستیم و تحقیقغات پلیس در این زمینه انجام شده است، اما متاسفانه هنوز اطلاعی در این زمینه نداریم و به سرنخ جدیدی نرسیده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه ما این بود که مجددا آثاری که مفقود شده‌اند را بازسازی کنیم و نسخه اصلی همان اثر را داشته باشیم و جایگزین کنیم که این اتفاق در مورد مجسمه‌ها رخ داد. تنها پرتره استاد شهریار که توسط مرحوم استاد قهاری ساخته شده بود را نتوانستیم بازسازی کنیم، البته فرزندان استاد قول‌هایی به ما در این زمینه داده‌اند و امیدواریم به زودی بتوانیم این کار را نیز انجام دهیم و جای خالی این مجسمه را نیز پر کنیم تا این آثار فراموش نشوند و جایشان خالی نماند.

logo-samandehi