فراخوان طراحی المان های ورودی شهر تهران

سازمان زیباسازی شهر تهران از هنرمندان مجسمه ساز، معماران و طراحان شهری دعوت می کند تا تاریخ 15 اسفند ماه 1399 با ارائه طرح متناسب در فراخوان دریافت طرح المان های ورودی شهر تهران شرکت کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ این سازمان در نظر دارد با توجه به ضرورت طراحی نشانه ها و المان های ورودی شهر تهران برگرفته از شاخصه‌ها و ویژگی های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی پایتخت، نسبت به اجرای "المان های ورودی شهر تهران" اقدام کند.

این سازمان از هنرمندان مجسمه ساز، معماران و طراحان شهری دعوت می کند با ارائه طرح متناسب برای فضاهای ورودی شهر تهران در این فراخوان شرکت کنند.

ارائه طرح برای ورودی های شرق تهران شامل بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه شهید بابایی؛ ورودی های غربی شامل بزرگراه شهید فهمیده، بزرگراه شهید خرازی و ورودی‌های جنوبی شامل بزرگراه امام رضا(ع)، بزرگراه خلیج فارس، بزرگراه شهید سعیدی، بزرگراه شهید هاشمی و بزرگراه ساوه است.

گفتنی است؛ توجه به ارتباط بصری طرح پیشنهادی با ویژگی های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهر تهران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طرح پیشنهادی باید با در نظر گرفتن فضای بزرگراهی ورودی شهر، مخاطب سواره و دارای حداکثر میزان دیده شوندگی باشد.

در طرح پیشنهادی علائم و نشانه های لوگوی شهرداری تهران، شماره منطقه شهری و نام بزرگراه باید در نظر گرفته شود. طراح در صورت داشتن پیشنهاد دیگر در جهت بهبود طرح، می تواند نشانه های دیگری به این موارد اضافه کند.

لازم به ذکر است؛ طرح باید شامل کمترین آشفتگی بصری باشد تا به عنوان مانع بصری در محیط تلقی نشود. جنس المان باید بر اساس شاخصه های زیست محیطی و اقلیم شهری، قابلیت حفظ و نگهداری، ماندگاری و پدیده وندالیسم در نظر گرفته شود.

در طراحی این المان، بزرگراه شهید فهمیده (آزاد راه تهران -کرج) به عنوان پیش فرض انتخاب شده است و طراح باید طرح نهایی خود را برای جانمایی مناسب در این مکان ارائه کند. فضاسازی محل نصب اثر مورد تأکید بوده و هنرمند باید در صورت نیاز، طراحی پایه و محوطه نصب اثر را نیز همراه ماکت ارائه دهد.

در مورد پیشنهاداتی که به صورت فایل نرم افزاری و یا تصویر ارائه می شوند، در صورت تایید ایده اولیه توسط شورای هنری، ارائه ماکت پیش از صدور رای قطعی الزامی است. در صورتی که طرح تمامی شاخصه های لازم به منظور اجرا را داشته باشد، امکان اجرای نسخه دیگری نیز در ورودی های دیگر شهر را هم‌ خواهد داشت.

اصالت طرح و پرهیز از هرگونه کپی برداری از آثار هنرمندان ایرانی و خارجی از شرایط تایید طرح بوده و مد نظر داوران قرار می‌گیرد. داوری و انتخاب طرح توسط اساتید در حوزه مجسمه سازی و طراحی و معماری شهری انجام می شود.

هنرمندان می توانند طی مدت زمان مشخص شده، با ارسال فرم های پیوست به شرح ذیل و به نشانی الکترونیکی farakhanart@gmail.com طرح خود را در قالب تعیین شده ارائه کنند. ارسال فرم ثبت نام، تجربیات و فعالیتهای هنرمند باید به‌ صورت تایپ شده و امضا شده باشد.

هنرمندان می توانند آثار خود را به نشانی تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی شرقی، پلاک 12، عمارت عین‌الدوله، مدیریت آثار حجمی سازمان زیباسازی شهر تهران ارسال کنند و در صورت نیاز با شماره تلفن 7-22969744-021 تماس بگیرند.

logo-samandehi