از فضای سبز موقت تا توسعه شهری معاصر / از فینالیست های مسابقات طراحی فضاهای موقت در سال ۲۰۱۵


به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین دفتر معماری SLA ،

با ایده اصلی ایجاد فضای سبز موقت برای شهر FredericaC دانمارک، قاب‌هایی تنومند با عملکرد‌های مختلف را طراحی کرد.

مجموعه این قاب‌ها با درکنار هم قرار دادن مصالح، گیاهان کاشته شده، نورپردازی و عناصر ویژه ای چون وسایل زمین بازی و امکانات تفریحی تعریف می‌شود. در کفسازی محل برپایی این قاب‌ها نیز از سنگفرش‌های موقت متنوعی استفاده شده که محیط مناسبی را برای فعالیت‌های مختلف شهری فراهم می‌آورد و انتخاب تمامی این عناصر با مشارکت طیف گسترده‌ای از شهروندان انجام شده‌است.

طراحی قاب‌ها بر اساس نقشه‌های تاریخی منطقه صورت گرفته‌ و کاملاً خالص و ساده‌ است، چرا که این سازه‌های موقت می‌بایست به راحتی قابل برپا شدن، جا‌به‌جایی و برچیده شدن باشند تا در طول زمان هماهنگی کافی را با تغییرات محیط شهری داشته باشد.

هدف از ایجاد این فضای سبز موقت فراهم آوردن شرایطی مناسب برای زندگی شهری و در حقیقت بهبود آن، قبل از رشد بیش از اندازه ساختمان‌ها و به طور کلی فرآیند ساخت و ساز است. این طراحی با نگاه به محیط زیست توسعه یافته اعم از طبیعت، مشارکت ساکنین و… به عنوان مهم ترین کیفیت زندگی و نه بر اساس محیطی که در آن ساخت و ساز انجام شده، صورت گرفت؛ تا بتواند با خود، زندگی را به میان ساختمان‌ها بیاورد و بدین ترتیب، شهر جدید FredericiaC نیز با استراتژی‌های تازه و استفاده از تجربه‌های مثبت، و البته سرمایه‌گذاری بر طراحی سبز ساخته شود.

دفتر معماری SLA، برای پروژه FredericiaC رویه جدیدی را در طراحی شهری ارائه کرده است: ایجاد محیط زندگی مناسب برای شهروندان با تغییر شکل سایت از یک محیط صنعتی به بخش‌هایی پرطراوت و منسجم از شهر، که این امر با گنجاندن طرح فضای سبز موقت در برنامه بلند مدت توسعه شهری میسر می‌شود و نتیجه نهایی، یک شهر حقیقتاً دموکراتیک و انعطاف‌پذیر خواهد بود که تغییرات تدریجی در منظر شهری را البته با تمام ویژگی‌های موقتی بودن، به همراه خواهد داشت و به عنوان پیشرفتی در دوران معاصر می تواند مثالی برای دیگر برنامه‌های توسعه شهری در آینده نیز باشد.

logo-samandehi