رقابت ۱۹۰ هنرمند در بیست و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان / قلب هنرهای تجسمی در نیشابور می‌‏تپد


به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، بیست‎ و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با ۱۹۰ هنرمند و در ۹ کارگاه کار خود را آغاز کرده است و هنرمندان آن در سه روز آثار خود را خلق می‌‏کنند تا در ‌‌نهایت این آثار در آخرین روز جشنواره مورد داوری قرار گیرد.

این جشنواره عصر دیروز با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، ۱۹۰ نفر از هنرمندان جوان و جمعی از داوران و مدیران کارگاه‌‏های جشنواره افتتاح شد. حاضران در این مراسم ابتدا در گلزار شهدای شهر نیشابور حضور یافته و پس از ادای احترام به ارواح پاک شهیدان به دانشکده هنر دانشگاه نیشابور رفتند.

ارائه تعریف از هنر غلط است

آرمان استپانیان رئیس دانشکده هنر دانشگاه نیشابور در این مراسم در سخنانی گفت: ۲۲ سال قبل، زمانی ک دانشجو بودم هر استادی با دلایل خودش می‌‏خواست به ما بگوید که نقاشی بهتر از مجسمه‎سازی و یا مجسمه‎سازی بهتر از عکاسی است. در گذر زمان به این نتیجه رسیدم که چنین تعریفی درست نیست و اساسا ارائه تعریف از هنر غلط است زیرا هنر را نمی‌‎توان تعریف کرد بلکه تنها می‌‏توان به تعریف عمل هنری پرداخت.

وی درباره جشنواره تجسمی جوانان نیز اظهار کرد: خوشحالم که این جشنواره در نیشابور برگزار می‌‎شود و حضور این تعداد از هنرمندان جوان را در دانشکده هنر نیشابور به فال نیک می‌‏گیرم.

با رشد ۲۵ درصدی شرکت‏‌کنندگان در جشنواره مواجه بودیم

رضوان صادق‌زاده دبیر بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان نیز گفت: پس از مراسم افتتاحیه ابزار و وسایل مورد نیاز هر کارگاه جشنواره به مسئولان کارگاه‎‌ها تحویل داده شد تا صبح از امروز سه شنبه 17 شهریورماه کارگاه‎‌ها کار خود را آغاز کنند. از زمان شروع کارگاه یکی از داوران بر روند کار هنرمندان نظارت خواهد داشت و پس از آن روز چهارشنبه داور دوم نیز به او ملحق خواهد شد تا کار انتخاب سه نفر برگزیده هر رشته آغاز شود.

با تمهیداتی که برای این دوره درنظر گرفتیم فراخوان زود‌تر از قبل اعلام شد و به همین دلیل با رشد ۲۵ درصدی شرکت‏‌کنندگان در جشنواره مواجه بودیم. به نظر من اگر مقدمات کار جشنواره در دوره‏‌های بعدی زود‌تر آغاز شده و فراخوان نیز زود‌تر اعلام شود باز هم هنرمندان بیشتری در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

این افزایش تعداد دانشجویان فعال هنر می‌تواند بیانگر امید به قوت گرفتن بخش ساختاری و زیربنایی هنر باشد.

داوران از جشنواره تجسمی جوان می‌گویند

کوروش گلناری هنرمند مجسمه‌ساز و مسئول کارگاه حجم بیست و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز درباره آثار رسیده به این جشنواره گفت: در بخش مجسمه‌سازی به زعم سال‌های گذشته، امسال با یک رشد صد درصدی روبه رو شدیم و آثار نسبت به سال قبل از نظر کیفیت و کمیت رشد قابل توجهی دارند.

کوروش قاضی‌مراد یکی از داوران بیست و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز گفت: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اتفاق بسیار خوبی را در این عرصه رقم زده است و باعث می‌شود تا ما هر سال با تعداد قابل توجهی هنرمند جوان از سراسر ایران روبه رو شویم. هر سال تعدادی هنرجو در کنار هم، در یک فضا قرار می‌گیرند و شروع به کار می‌کنند. هم اینکه این جوانان با هنر یکدیگر آشنا می‌شوند و می‌توانند در محضر اساتید این فن کسب تجربه کنند اتفاق خوبی را رقم می‌زند و از سوی دیگر برای جوان خود یک امتیاز محسوب می‌شود. از سوی دیگر برگزاری جشنواره باعث می‌شود تا جوانان بر‌ای حضور ترغیب شوند.

همچنین عبدالحمید پازوکی داور بخش نقاشی نیز با ابراز خوشحالی از انتخاب نیشابور به عنوان محل این جشنواره، در سخنانی درباره برگزاری جشنواره‌های هنری در شهرهایی به جز تهران گفت: جشنواره‎هایی از این دست مکان خوبی برای دیدن آثار هنرمندان دیگر و ایجاد فضایی برای آشنایی هنرمندان با یکدیگر است. به علاوه اینکه شهری به جز تهران برای یک جشنواره انتخاب می‌‏شود هنرمندان آن شهر را تشویق کرده و فضای شهر را نیز با هنر درگیر می‌کند و این بسیار سودمند است.

با پایان مهلت ثبت نام و ارسال آثار بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ۶۲۲ هنرمند جوان ۱۵ تا ۲۴ سال سه هزار و ۵۰۴ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

هنرمندان جوان از تمامی استان‌های کشور آثار خود را برای این جشنواره ارسال کرده‌اند که استان‌های اصفهان، تهران و خراسان رضوی بیشترین شرکت‌کنندگان و استان‌های همدان، هرمزگان، قم و ایلام کمترین شرکت کنندگان این دوره جشنواره را دارند.

از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۹۸۶ اثر عکس، ۵۹۷ اثر عکس، ۵۹۷ اثر نقاشی، ۵۱۷ اثر طراحی، ۴۲۷ ,sjv، ۴۱۸ اثر تصویرسازی، ۱۹۲ اثر حجم، ۱۵۰ کاریکاتور، ۱۲۳ اثر نگارگری و ۹۴ اثر خوشنویسی است. هیئت انتخاب جشنواره پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه، ۱۹۰ نفر را به عنوان هنرمندان نهایی برای حضور در جشنواره که به صورت کارگاهی و عملی برگزار می‌شود، انتخاب کرده است.

بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در رشته‌های نقاشی، طراحی، نگارگری (نگارگری گل و مرغ، تذهیب)، ارتباط تصویری (پوس‌تر)، عکاسی، کاریکاتور (کارتون، چهره)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق) و حجم (آهن، گچ، گل و سفال) برای جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۱۶ شهریورماه در نیشابور برگزار شده است.

بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در دانشگاه هنر نیشابور برگزار شده است.

logo-samandehi