طاهری:‌ مسئولان برای خود اختیارات ویژه تعریف کرده‌اند


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا ، غلامعلی طاهری در ارتباط با موضوع خروج بیست و هفت اثر از مرکز هنرهای تجسمی و فروش آنها اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع دارم در صورتیکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت‌ جلسه‌ای مبنی بر امانت دادن آثار تهیه‌ کند این جابه‌جایی‌ها و خرید و فروش امکان‌پذیر می‌شود. بعضی آثار توسط موسسه توسعه هنرهای تجسمی خریداری شده که به لحاظ قانونی ظاهرا موسسه‌ای خصوصی است. بسیاری از آثار که توسط مرکز هنرهای تجسمی خریداری می‌شود در قالب این موسسه غیردولتی صورت می‌گیرد که در نتیجه امکان نقل و انتقال آنها نیز وجود دارد.

این هنرمند در واکنش به انتشار خبر فروش ۲۷ اثر توسط امین اموال مرکز هنرهای تجسمی بیان کرد: هیچ کس نمی‌تواند بدون نظر مسئولان معاونت امور هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد به خرید و فروش آثار اقدام کند. اطلاع چندانی از فرایندی که منجر به خروج آثار و فروش آنها ندارم اما اگر این کار به‌طور معمول انجام شده باشد به دریافت مجوز نیاز داشته. شنیده بودم بسیاری از آثار درجه یک توسط مراکزی مثل فرهنگستان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شده که براساس مسائل درون سازمانی برای خروج آنها منع قانونی وجود دارد. آثاری که در مجموعه‌هایی مانند موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی نگهداری می‌شوند؛ سرمایه ملی هستند که جابه‌جایی آنها به مصوبه نیاز دارد. با توجه کاستی‌های بودجه‌ای و رویکرد مسئولان در زمینه اقتصاد هنر؛ خرید و فروش آثار تجسمی نیز در دستور کار قرار گرفته تا بخشی از منابع مورد نیاز از این راه تامین شود. اما اصولا خروج این تعداد اثر به منظور فروش در بازار بی‌سابقه بوده، اما محرز است که در گذشته نیز شایعه‌هایی مبنی بر جابه‌جایی بعضی آثار وجود داشت که به هر حال سندی برای اثبات آن منتشر نشد.

جهت‌گیری‌ها در زمینه اقتصاد هنر به هیچ وجه صحیح نیست و همواره به برگزاری حراجی‌ها و اکسپوها انتقادهای زیادی وارد می‌شود. مسئولان راهکارهایی را دنبال می‌کنند تا از طریق خرید و فروش آثار منابعی به دست بیاورند که این مسئله هم مزید بر علت شده است.

عضو هیأت مؤسس و هیأت امناء انجمن هنرهای تجسمی ایران با تاکید بر لزوم حراست از آثار موجود در انبار مجموعه‌ها بیان کرد: ما حتی در دوره‌هایی مثل جنگ که کشور نیاز جدی مالی داشت اجازه خروج و فروش آثار را ندادیم و در برابر این کار مقاومت کردیم. ظاهرا مسئولان اختیاراتی برای خودشان در نظر گرفته‌اند که امکان جابه‌جایی راحت‌تر تابلوها را فراهم می‌کند و آنچه اتفاق افتاد نتیجه همین سهولت جابه‌جایی آثار است.

بسیاری از آثار که به حراجی‌ها راه پیدا می‌کنند به همین صورت ارائه می‌شوند. همواره هم این پرسش پیش می‌آید که این تعداد اثر از کجا می‌آید و مگر یک هنرمند در سال چقدر کار می‌کند که هر سال تعداد زیادی اثر با قیمت بالا به فروش می‌رسد؟

اخبار مرتبط :

سرقت آثار هنری حماقتی عجیب بوده است؟

فرازهایى از اوج مدرنیسم ایرانى / آثار بازگردانده شده به مرکز تجسمی چه بودند؟

سرقت آثار هنری حماقتی عجیب بوده است؟

سرقت آثار از مجموعه دولتی با تبانی بوده

تصمیم امین اموال ناشیانه بود

logo-samandehi