برگزاری نشست تخصصی پوستر تئاتر


به گزارش گالری آنلاین به نقل از طرح و چاپ ، همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر استان البرز، نشست تخصصی طراحی پوستر تئاتر با حضور صاحب نظران و فعالان مطرح عرصه گرافیک در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد.

در این نشست تخصصی، 2 گرافیست و طراح با سابقه پوستر به عنوان مهمان ویژه به همراه 2 فعال البرزی عرصه گرافیک ،با تاکید بر اهمیت جنبه های هنری وتاثیر کیفیت طراحی پوستر تئاتر در جذب مخاطب به بررسی راهکارهای برون رفت از فضای تجاری و تبلیغاتی طراحی پوستر تئاتر پرداختند. مدیر گروه گرافیک دانشگاه علمی کاربردی به عنوان برگزار کننده نشست گفت: نکته ای که همواره ایجاد سوال می کند این است که پوسترهایی که در تهران طراحی می شوند و مقایسه آنها با پوسترهای تئاتر دیگر شهر ها از جمله کرج نشان می دهد اختلاف عمیقی میان سطح کیفیت آنها وجود دارد. سجاد فروغی ادامه داد: این موضوعی است که به توجه و بررسی ویژه ای نیاز دارد و به همین دلیل این نشست را برگزار کردیم.

بی توجهی به هنر در طراحی پوستر های جدید

یکی از مهمان ویژه این نشست که از طراحان پرسابقه پوستر تئاتر به شمار می رود با اشاره به اهمیت بعد هنری طراحی پوستر تئاتر گفت: تاکنون نسل های مختلفی در این عرصه فعالیت کرده اند و نسل ما به عنوان سومین نسل از گرافیست ها تلاش کردیم سنت پرداختن به جنبه های هنری گرافیک در طراحی پوستر را همچنان حفظ کنیم. صالح تسبیحی ادامه داد: متاسفانه به نظر می رسد درآینده این موضوع رو به زوال و نابودی پیش می رود و پوستر های تبلیغاتی بدون در نظر گرفتن جنبه های هنری طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

حمایت از تئاتر با طراحی پوستر

مهمان دیگر این نشست نیز که سابقه مدیریت هنری 2 دوره از جشنواره فجر را پشت سر گذاشته است گفت: رویدادهایی مانند طراحی پوستر، تبلیغات، دکور و تمام زمینه هایی که موجب ارتقای تئاتر می شود اتفاقات خوبی در این عرصه به شمار می روند؛ به ویژه در شهرهایی که تئاتر از حمایت چندانی برخوردار نیست و کمرنگ تر به آن پرداخته می شود. یحیی پاکدل ادامه داد: برگزاری چنین نشست هایی به پیشرفت تئاتر منجر می شود و توجه مسئولین رابه دیدگاه های افراد متخصص در این زمینه جلب می کند؛ در نتیجه حمایت بیشتری از جشنواره های تئاتر صورت می گیرد.

هم اکنون در تئاتر به فضای تجاری و خصوصی وارد شده ایم؛ بنابراین تا زمانی که پوستر تئاتر هویت مستقل خود را از تبلیغات بازیابد، همچنان با معضل پوسترهای سینمایی و تبلیغاتی که جنبه های هنری ناچیزی در آنها دیده می شود روبه رو هستیم. پاکدل گفت: تئاتر در حال تبدیل شدن به مقوله ای تجاری است؛ بنابراین بخش تبلیغات در تئاتر نیز رفته رفته به عرصه تجاری وارد می شود که این موضوع تاثیر منفی و نامطلوبی بر گرافیک و تبلیغات تئاتر بر جای می گذارد.

ضرورت توجه به جایگاه طراح پوستر

در این نشست یکی از فعالان پرسابقه عرصه گرافیک البرز گفت: باید به سمتی پیش برویم که طراح پوستر تئاتر نیز به عنوان یکی از عوامل اجرایی نمایش جایگاه خود را پیدا کند. کارنگ طیاری ادامه داد: در بسیاری از شهرستان ها طراحی پوستر تئاتر به صورت غیر تخصصی و به وسیله کارگردان یا سایر عوامل نمایش صورت می گیرد؛ اما این مسئله در تهران یا کلانشهرهای دیگر کمتر دیده می شود. طراح پوستر تئاتر یک طراح گرافیست است که در کار خود تخصص دارد و این موضوع باید بین گروه های تئاتر پذیرفته شود که طراح پوستر تئاتر را نیز به عنوان یکی از عوامل نمایش بشناسند.

همه طراحان گرافیک در این مورد اتفاق نظر دارند که پوستر تئاتر به عنوان اولین پرده از یک نمایش دیده می شود و وظیفه آن اطلاع رسانی در مورد مفهوم و سبک کاری نمایش است. وی افزود: زمانی تئاتر در سالن های کوچک اجرا می شد و تماشاگران محدودی داشت که درنتیجه نیاز چندانی هم به تبلیغات آن وجود نداشت؛ اما از آن جایی که در گذر زمان سالن های تئاتر بیشتر شده طبیعتا تبلیغات نیز در تئاتر گسترده تر و به یک نیاز تبدیل شده است. این گرافیست البرزی ادامه داد: علاوه بر این در طراحی پوستر تئاتر باید موضوع کیفیت را نیز در کنار نیاز به طراحی پوستر در نظر بگیریم.

logo-samandehi