نمایشگاه دوسالانه استانبول؛ شهر در تسخیر هنر


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا ، بنیاد فرهنگ و هنر استانبول از سال 1987 این نمایشگاه را راه انداخته است.
این بنیاد هدف از برگزاری نمایشگاه دوسالانه را برگزاری نمایشگاهی الگو برای گفت وگو بین هنرمندان و مخاطبان از طریق آثار هنرمندان در سطح گسترده می داند. نمایشگاه نقش بسیار مهمی در توسعه هنر معاصر نه تنها در داخل ترکیه بلکه کشورهای دیگر ایفا می کند.
برنامه آموزشی تکمیلی برای دانشجویان هنر و بازدید کنندگان معمولی از این نمایشگاه پیش بینی شده است در حالی که همزمان گفت وگوهای تخصصی، همایش ها، کارگاه های آموزشی نیز همزمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد.
چهاردهمین نمایشگاه امسال با پیرنگ اصلی آب شور، محملی برای اشکال مفروض؛ از 5 سپتامبر تا اول نوامبر (14 شهریور تا 10 آبان) ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه امسال 1500 اثر از بیش از 80 هنرمند تجسمی ترکیه ای و جهانی همچنین هنرمندان دیگر یعنی اقیانوس شناسان و دانشمند اعصاب شناسی را در نمایشگاهی به وسعت یک شهر گردهم می آورد.
نمایشگاه در محل های مختلفی در شهر استانبول از جمله موزه هنرهای معاصر و گالری های هنر مدرن، هتل ها، بانک ها و مدارس تغییر کاربری داده شده، دبیرستان ایتالیایی ها و حتی خانه های شخصی برگزار می شود و بخش هایی از آن زیر دریا در تنگه بسفر به نمایش در می آید که از امواج و تراکم آب بهره می برند. این آثار از نظر ادبی و سیاسی جهان را تحت تاثیر قرار داده است.


کارولین کریستوف باکارگی یف مسئول برگزاری این نمایشگاه که خود آمریکایی است در مورد پیرنگ اصلی آن گفت: آب شور مانند شیشه شفاف، مانا و در همان حال شکننده است. این نمایشگاه در وهله اول نمایشگاه آثار هنری است اما مفاهیم دیگری نیز به اشکال گوناگون در آن وارد شده است که مرزهای آن را توسعه داده و لرزان کرده است.
غیر از آثار هنرهای تجسمی در این نمایشگاه دوسالانه بینندگان می توانند شاهد پخش فیلم های مهم تاریخ سینما و اجراهای تئاتر نیز باشند. بخش هایی از نمایشگاه نیز زیر دریا برگزار می شود. ضمن اینکه جزیره های نزدیک استانبول هر کدام میزبان بخشی از نمایشگاه هستند که فرصت خوبی را برای بینندگان به منظور سفر به این جزیره ها برای بازدید از آثار هنری می دهد.

logo-samandehi