اظهارنظر اورهان پاموک درباره عکس «آیلان»


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، اورهان پاموک رمان‌نویس مطرح ترکیه‌ای که این روزها برای نمایش فیلم اقتباسی کتاب «موزه معصومیت» خود در جشنواره بین‌المللی ونیز به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای به نقش روشنفکران در بحران مهاجرت و عکس کودک غرق‌شده سوری اشاره کرد و گفت: نباید در نقش روشنفکران اغراق کنیم. عکس «آیلان» آن کودک بیچاره، صدهابار تاثیرگذارتر از تمام تلاش‌های ما بوده است.

انتشار آن عکس، دگرگونی بزرگی ایجاد کرده. نه تنها در ترکیه، بلکه در کشورهای دیگر هم بحث بر سر این بود که این تصویر را در صفحه اول روزنامه‌ها کار کنند یا‌ نه. اما با صفحه نخست کار شدن این عکس موافقم و خوشحالم که این کار در کشورم انجام شد.

نویسنده «نام من سرخ» همچنین اظهار کرد: اما این به معنای زیر سوال بردن تعهدات روشنفکران نیست. ما می‌توانیم انتقاد کنیم و منفعل نباشیم. اما این روزها فعالیت‌های ما در مقایسه با عکس‌هایی مثل این، در سطح بسیار پایین‌تری نسبت به گذشته قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه حریت‌، سوال بعدی این مصاحبه درباره نقش ارتباطی کشور ترکیه از لحاظ جغرافیایی و تاریخی در منطقه بود. پاموک در پاسخ به این پرسش گفت: استانبول و ترکیه همیشه محل تلاقی تحولات جمعیتی، نه تنها از آسیا و اروپا بلکه از روسیه تا جنوب و از بالکان تا اروپا بوده‌ است. ما دو میلیون مهاجر در ترکیه داشتیم، در حالی که اروپا می‌خواست به دوهزار نفر پناه دهد. خیلی خوشحالم که آلمان تصمیم گرفته درهایش را باز کند.

در آثار پاموک شهر استانبول در مرکز قرار دارد، همچون لندن در کارهای دیکنز. این رمان‌نویس در این‌باره گفت: من در شهری که طی سال‌های متمادی عمیقا گسترش پیدا کرده به دنیا آمدم‌، رشد و زندگی کردم و همیشه سعی می‌کنم دنیا را از زاویه دید آن ببینم. ریشه‌ها، خانواده و جسم من در این شهر شکل گرفته اما من هرگز این‌ها را به شکل رمانتیک‌، احساسی و پرزرق و برق تصور و توصیف نکرده‌ام. من تمام تضادها را دیده‌ام.

اورهان پاموک درباره اقتباس سینمایی کتابش به کارگردانی «گرنت جی» هم گفت: «معصومیت خاطرات» نسخه سینمایی کتاب «موزه معصومیت» من است. شخصیت‌های اصلی داستان «کمال» و «فسون» در دهه 70 ترکیه رابطه‌ای عاشقانه دارند و بعد شهر گسترش پیدا می‌کند و روایت شاعرانه من، تنها پل موجود بین تخیل و واقعیت می‌شود.

اورهان پاموک به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. پاموک اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال 1982 به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال 2006 به خود اختصاص داد. پاموک در سال 2003 جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از 11 میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

اخبار مرتبط :

فریاد کودکی که به دنبال بهشت بود

نگاهی متفاوت به عکس کودک سوری

یادداشتهای عکاسان ایرانی برای «آیلان»؛ کودک مهاجر سوری

logo-samandehi