وزیر ارشاد زنگ هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران را زد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رسمی آغاز سال تحصیلی هنرستان های هنرهای زیبای وابسته به وزارت ارشاد که شنبه چهارم مهرماه در هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران برگزار شد، گفت: شروع سال تحصیلی و تپش دوباره دانش در مدرسه عشق را به شما هنرجویان عزیز تبریک می گوییم. این روزها برای من یادآور شوق آموختن و دانش اندوزی است. البته از شما عذرخواهی می کنم که این روزها نشاط را به خاطر فاجعه اسف بار «منا» از دست داده ایم.

متاسفانه طی روزهای گذشته جمع کثیری از هموطنان ما در فاجعه منا جان خود را از دست دادند و ما قرار است که در طی چند روز باقیمانده به استقبال پیکرهای پاک این عزیزان برویم. از جانب خودم و دولت جمهوری اسلامی ایران فاجعه انسانی منا را بار دیگر تسلیت می گویم و امیدوارم روح جانباختگان این حادثه انسانی قرین رحمت باشد.

جنتی با اشاره به اینکه ایران همواره مهد دانش و فرهیختگی بوده است و ایرانیان نیز همواره دوستار دانش اندوزی بوده اند، بیان کرد: ما می بینیم که دانشمندان بزرگی در دامن این دانش اندوزی و فرهیختگی پرورش پیدا کردند و همچون ستارگانی در آسمان فرهنگ درخشیدند. ما میراث دار بزرگانی چون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، زکریا رازی، مولوی، سعدی، حافظ، کمال الملک، رضا عباسی، صفی الدین ارموی، عبدالقادر مراغی، میرعماد و ده ها و صدها دانشمند و هنرمند صاحب سبک و اثر هستیم. حتی همین هنرستان هایی که هم اکنون با سابقه ای تاریخی در شهر تهران قرار دارند از گذشته های دور شاهد هنرنمایی هنرمندان بزرگی بوده اند که امروز مایه افتخار این نهاد هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربه، هنر و دانش هنرجویان دیروز و اساتید امروز پشتوانه این هنرستان ها و دانشگاه های ما هستند. این در حالی است که فرهنگ و تمدن غنی ایران پشتوانه محکمی برای نسل امروز است و ما می خواهیم با اتکا به این پشتوانه غنی آینده این مملکت را بسازیم. من معتقدم دانش و هنر دوقلوی همزاد هستند که نام ایران با نام این دو بلند آوازه شده است. من اعتقاد دارم که هنر تجلی گاه آفرینش الهی است و در این میان تلاش هنرمندان است که می تواند به ارزش و اعتبار این فضای مهم شکلی دیگر ببخشد.

پیشنهاد تاسیس موزه هنرستان های هنرهای زیبا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اهمیت مقوله آموزش در هنر تصریح کرد: بخشی از فرآیند آموزش در هنرستان ها انجام می شود و هدف این نهادها هم شکوفا کردن استعدادها و پرورش هنرمندانی است که می خواهند آینده دار فرهنگ و هنر این سرزمین باشند اما خوب می دانیم که چنین کاری بسیار ارزشمند و البته دشوار است. من در اینجا پیشنهاد می کنم به دلیل ارزش و تاریخ ماندگاری که هنرستان های هنری ما در کشور دارند مجموعه اسناد و تصاویر تاریخی این مجموعه ها تبدیل به موزه هنرستان های زیبا شود تا عموم مردم با وزن این مراکز و دانش آموختگان آشنا شوند.

جنتی تاکید کرد: ماموریت ما سیاست گذاری و نظارت است و در این میان آموزش نقش مهمی در پرورش هنرمند متعهد دارد. مدیریت سرمایه های انسانی نیز مهمترین وظیفه همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. من خوب می دانم که با همه توفیق هایی که در این عرصه به وجود آمده این هنرستان ها از نظر بودجه دچار مظلومیت هستند، در حالی که همین هنرستان ها بیشترین آمار قبولی کنکور را دارا هستند. از سویی دیگر سابقه صد ساله مجموعه ای چون هنرستان موسیقی و قدمت چند دهه هنرستان کمال الملک بیانگر علاقه هنرجویان و تداوم فعالیت سازنده آنها در چند دهه گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود بیان کرد: من به این هنرستان در کنار نهادهایی که مشغول فعالیت های علمی، فرهنگ و هنری هستند امید بستم و باور دارم که طی سال های اخیر شاهد ظهور نسلی دیگر از هنرمندان صاحب سبک هستیم که جا در پای هنرمندان پیشکسوت این سرزمین می گذارد.

به داد استادان حق التدریسی برسید

ضرغامی مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حضور تعدادی از مسئولان شهرداری سازمان میراث فرهنگ و وزارت ارشاد در این مراسم گفت: هنرستان های زیبای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای تاریخچه زیادی است که اگر عمر آنها را روی هم حساب کنیم بیش از ۲۵۰ سال سن و سرمایه فرهنگی دارند که ما هم اکنون میراث دار آن هستیم. به طور حتم حفظ و نگهداری این اماکن برای ما اهمیت دارد. به این دلیل اغلب اساتید و کسانی که در این هنرستان ها حضور داشتند امروزه در ردیف بهترین های فرهنگ و هنر این سرزمین هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد هنرجویان رشته های مختلف دانشگاه های هنری برتر کشور از هنرجویان هنرستان های زیبای مجموعه وزارت ارشاد هستند، گفت: ما نیازمند توجه بیشتر به این هنرستان ها هستیم که بتوانیم ضمن نگاه به گذشته برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم. ما نیازمند پیشرفت این هنرستان ها در حوزه سخت افزاری هستیم و تمایل داریم تا این ساختمان های قدیمی که در اختیار هنرستان ها قرار دارد به لحاظ امکانات بهسازی و بازسازی شوند.

ضرغامی در بخش پایانی صحبت های خود به موضوع حق التدریس معلمان هنرستان های زیبای تهران اشاره کرد و گفت: مبلغ حق التدریس برای اساتیدی که در این هنرستان حضور دارند به نسبت مراکز آموزشی دیگر از حد پایین تری برخوردار است. حال با توجه به برند بودن این هنرستان انتظار این است که مبلغ حق التدریس از نسبت بالاتری برخوردار باشد.

براساس این گزارش در پایان مراسم سخنرانی ضمن تقدیر از تعدادی از هنرجویان هنرستان های زیبای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنگ آغاز سال تحصیلی جدید به شکل نمادین توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نواخته شد.

logo-samandehi