تخریب آثار هزاره سوم پیش از میلاد در بابل

«تاریخ شهر بابل به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد که آثار تاریخی آن از سوی شهرداری و اداره اوقاف به طور وحشتناکی در حال تخریب است.»

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا منطقه مازندران، علیرضا صادقی در نخستین نشست هم‌اندیشی انجمن‌های دوست‌دار میراث فرهنگی با رویکرد بررسی آثار تاریخی و ارائه راهکار اجرایی با اشاره به تاریخ کهن مازندران گفت: در دوران قاجار مازندران چندپاره و تخریب و فروش زمین‌ها و ایجاد تفرجگاه‌ها برای شاهزاده‌ها آغاز شد.

مدیر انجمن سپید پارس بابل گفت: عواملی همچون تخریب منابع و افت جایگاه سیاسی را از دلایل جدایی بخش‌هایی از مازندران دانست و گفت: عدم وجود مدیران کارآمد و آسان‌نگاری توده‌های مردم موجب جدایی بخش‌هایی از مازندران شد که هنوز وابستگی‌های سیاسی و فرهنگی خود را به موتن اصلی خود دارند.

پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی و تاریخ طبیعی استان ادامه داد: در استان به دلیل وضع آب و هوا و نبود حریم برای آثار تاریخی، این آثار در معرض تخریب هستند و تخریب‌های عامدانه و عدم شناخت و آگاهی مردم از آثار تاریخی نیز از دیگر علل تخریب این آثار هستند.

«صادقی»‌ بابل را یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی استان خواند و گفت: تاریخ این شهر به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد که آثار تاریخی آن از سوی شهرداری و اداره اوقاف به طور وحشتناکی در حال تخریب است.

وی تخریب بافت تاریخی شهر، تخریب گرمابه دوره صفویه را نمونه‌های تخریب دانست و گفت: به بهانه ساخت پارکینگ این حمام صفوی را تخریب کرده‌اند و برج دیده‌بانی بابل که در سال 52 در آثار ملی ثبت شده و مربوط به پهلوی اول است، هر روز شاهد برخورد خودروهای سنگین با آن هستیم و با تخریب تدریجی آن این مکان پاتوق کارگران فصلی شهر شده است.

صادقی درباره پل محمد حسن خان نیز گفت: این پل با شماره 1414 در سال 56 در لیست آثار ملی کشور قرار گرفته است که دارای 6 متر عرض 11 متر ارتفاع و 8 طاق چشمه مربوط به دوران زندیه است.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی و تاریخ طبیعی استان ادامه داد: در روز افتتاح جاده کنارگذر برای ورزش‌های همگانی در اثر برخورد اتومبیل سنگین با زیر پل، یکی از طاق چشمه‌های آن تخریب شد و همچنین تردد ماشین‌های سنگین بر روی این پل موجب ایجاد ترک بر روی آن شده که با سرمای هوا و ورود آب به درزهای ایجاد شده سرعت تخریب این اثر تاریخی را شدت بخشیده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری برای کاهش تردد و عبور مرور از روی این پل اقدام به احداث پل سوم در کنار این پل کرده است، گفت: برای احداث این پل باید ساختمان تجارتخانه که در مجاورت این پل قرار دارد تخریب شود در حالی که این تجارتخانه به شماره 2353 در سال 87 در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی همچنین با اشاره به وجود تپه‌های باستانی ابوالحسن قلی‌کلا و دینه‌کتی گفت: این آثار مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد است و نشانگر خواستگاه میرایی در حوزه باختر ایران است.

این کارشناس بابل را دارای ظرفیت و پتانسیل ویژه دانست که باید با یک نگاه ویژه به آن نگاه شود.

logo-samandehi