«خمیرسنگ» رونمایی می‌شود

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «خمیرسنگ» عنوان تازه‌ترین پژوهش نظری و عملی در حوزه سرامیک دوران اسلامی است که به قلم عباس اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، و با حمایت بخش خصوصی منتشر شده است.‍

در معرفی این کتاب عنوان شده است: این پژوهش حاصل یک مطالعه‌ میدانی 15 ساله به همراه استفاده و معرفی منابع مرتبط در این موضوع است شامل کتاب «الجماهر فی‌الجواهر» ابوریحان بیرونی، «جواهرنامه» نظامی از محمد بن‌ابی‌البرکات جوهری نیشابوری و «عرایس الجواهر و نفایس‌الاطایب» از ابوالقاسم عبدالله کاشانی. این پژوهش از جمله پژوهش‌های مرتبط با احیای فن‌آوری‌های بومی برای کاربردهای امروزی است.

«خمیرسنگ» در حقیقت یکی از گِل‌های ابداعی سفالگران مسلمان است که زمینه‌های پدید آمدن آثار ویژه‌ای رابرای سده‌های متوالی فراهم آورد تا اینکه از چند دهه پیش به دلایلی از کارگاه‌های سفالگری ایران حذف و باعث شد تا بخش مهمی از کیفیت‌های سفال ایران از بین برود.

اکبری در این پژوهش کوشیده است تا با بازنگری واژه‌ها، یادآوری منابع مرتبط، توجه به نمونه‌های باقی‌مانده، ویژگی‌های خمیرسنگ و ذکر یک فرضیه‌ جدید و نتیجه‌ این پژوهش در قالب یک فرمول، کارآمدکردن پژوهش‌هایی از این دست را نشان دهد.

این پژوهش همراه با تصاویری از مراحل عملی تحقیق و نمونه آثاری است که توسط وی ساخته شده‌اند و از بین آن‌ها چند اثر که از ترکیب سفال‌های شکسته‌ قدیمی یافت شده و نمونه‌های ساخته‌شده از خمیر سنگ جدید که در قالبی مجسمه‌وار به نمایش درآمده‌اند نیز موجود است.

دکتر "امر فیضول" از ترکیه و "تیمو پیمنتل" از جمهوری دومینیکن هر یک با نگارش مطالبی، بر این پژوهش و اهمیت پژوهش‌های منجر به مصادیق عملی تاکید کرده‌اند.

این پژوهش به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر و به زنده‌یاد یونس فیاض ثانوی، استاد فقید دانشگاه هنر که نقش مهمی در ترویج و توسعه‌ آفرینش‌های هنری با گِل در سال‌های اخیر در ایران داشته تقدیم شده است.

به گزارش ایسنا، کتاب «خمیر سنگ» به همراه آثار آن جمعه، 22 آبان‌ماه در بنیان «آن» هنری رونمایی می‌شود.

«خمیر سنگ»

logo-samandehi