کوبیدن میخ خرگاه محمدشاه قاجار در موزه‌ هنر کلیولند

این خیمه که نمودگار روشنی از اوج هنرهای مستظرفه و بافت پارچه در آن دوره را در خود دارد، از چندی پیش در این موزه برپا شده و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کرده است.

به نوشته‌ی پایگاه هنری "اخبار معماری"؛ خیمه‌ها در هنر اسلامی آینه‌ شکوه یک حکومت و نماد قدرت آن به‌شمار می‌رفته‌اند و در سلسله‌های حکومتی گاه تا صدها چادر و خیمه‌ پادشاهی برای سفرهای مختلف ساخته می‌شده است. محمد شاه پدر ناصرالدین شاه قاجار نامدارترین فرد این سلسله بوده و به گواه مورخان و برخی اسناد تاریخی نه‌تنها عادل‌ترین پادشاه این سلسله‌ که بهترین و نجیب‌ترین و کاردان‌ترین فرد آنها محسوب می‌شده، چنانکه حمدالله مستوفی هم در خاطرات خود مدعی شده که اگر این شاه عادل تنها 10 سال بیشتر در قید حیات می‌ماند شاید تاریخ ایران از رنگ دیگری (و طبعا رنگ بهتری) در می‌آمد.

این چادر را که موزه‌ هنر کلیولند به‌تازگی از یک منبع ناشناس خریداری کرده، قرار است تا پنجم مردادماه سال آینده در همان مکان نمایش بدهند. آنچنان که در عکس هم پیداست، رنگ‌بندی کم‌نظیر و بافت پشمی محکم پارچه‌های به‌کار رفته در ساخت آن، جابه‌جا با برودری‌دوزی ابریشمی آمیخته و مجموعه چشم‌نوازی را پدید آورده که در کنار نقش‌های سنتی و گل و بته‌های ایرانی، چشم همه را خیره کرده است. از 14 لته‌ی این چادر، 7 تای آن سالم مانده اما برش سقف خیمه تماما سالم است و در ترکیب با همین میزان باقی‌مانده یک نیم‌دایره‌ی کامل خیمه را تشکیل می‌دهد.

طراحان برای آن که ذهنیت بهتری به بیننده‌ ناآشنا به تاریخ ایران بدهند، عکس‌ها و طرح‌هایی که از محمدشاه و آن دوره‌ ایران باقی‌مانده را در نقاط مختلف چادر جای داده‌اند و از این رهگذر چشم‌انداز متناسبی هم بر تاریخ ایران پیش روی بازدید‌کنندگان گذاشته‌اند.
منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi