پروژه ˝یکصد معمار، یکصد انتخاب˝ از مشارکت علاقه‌مندان استقبال می‌کند

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، در پروژه "یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب"، که در ده نشست انجام می‌شود، یک‌صد معمار نام‌آشنای ایرانی، یک‌صد اثر را، از میان آثار ساخته‌شده ۶۰ سالِ اخیر، با استناد به مبانی نظری خود معرفی می‌کنند و طی جلساتی که تاامروز برگزار شده آثاری به صورت قطعی و با رای‌گیری حاضران در این فهرست قرار گرفته‌اند. این پروژه، درنهایت، به‌صورت کتابی مستند و علمی منتشر می‌شود تا مورداستفاده مجامع علمی و دانشگاهی نیز قرار گیرد.

چنان‌که در بیانیه این رویداد که از سوی انجمن مفاخر معماری ایران منتشر شده، آمده؛ این پروژه با نگاهی ایجابی و مثبت‌اندیش با برجسته‌کردنِ نمونه‌ها و مصداق‌های با ارزش، راه را برای اعتلای معماری معاصر هموار می‌کند؛ نگاهی که در نتیجه آن نمونه‌های قابل‌تأمل و زیبای معماری معاصر ایران با استناد به مبانی نظری مشخص، انتخاب می‌شوند و گوینده استدلال و مبانی فکری خود را با یک مصداق به مخاطب ارائه می‌کند. بدین‌ترتیب، ممکن است به تعداد معمارانِ انتخاب‌شده برای این پروژه، مبانی نظری متفاوت وجود داشته باشد. ممکن است برخی از نمونه‌های معرفی‌شده موردقبول بسیاری دیگر نباشند، ولی مهم آن است که از بحثِ صرف‌نظری گذر کنیم و اصول موردقبول خود را با مصداقی معین، بیان کنیم.

حالا بر اساس گفت‌وگویی که چندی پیش در خبرگزاری ایسنا منتشر شده؛ "انجمن مفاخر معماری ایران" در فکر ایجاد شبکه "کتاب: پلِ دوستی" است تا در این شبکه با عرضه کتاب‌های تخصصی در رشه‌های معماری و شهرسازی که از سوی ناشران و نویسندگان به این پروژه اهدا می‌شود، "صندوق چاپ کتاب یکصد معمار، یکصد انتخاب" راه‌اندازی شود.

براساس اعلام قرار است، این انجمن پس از به پایان رسیدن اجرای پروژه "یکصد معمار، یکصد انتخاب" کتاب یادشده را چاپ کند. همچنین این انجمن در نظر دارد با راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی از طرف مخاطبان پروژه، امکان تبادل نظر در حوزه دیجیتال را برقرار کند. این برنامه صرفا به ابتکار خود مخاطبان شکل می‌گیرد و "انجمن مفاخر معماری ایران" نقش حمایت‌کننده خواهد داشت.

به گفته‌ مجریان پروژه "یکصد معمار، یکصد انتخاب" این موضوع موجب می‌شود گستره وسیعی از نظرها و پیشنهادها درباره معماری معاصر ایران مطرح شود.

در متن پیام منتشرشده با هدف ترغیب مخاطبان برای همکاری با پروژه‌ "یکصد معمار، یکصد انتخاب" آمده‌ است: "ما به کمک نیاز داریم! هر کدام از مخاطبان که وقت و انرژی، و البته علاقه‌مندی لازم، برای شرکت در این پروژه را دارد، می‌تواند اعلام آمادگی کند. مخاطبان می‌توانند با نظرات و پیشنهادات خود به پروژه "یکصد معمار یکصد انتخاب" یاری برسانند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند ساعاتی از هفته در دفتر مجری پروژه حضور یابند و در جمع‌بندی نتایج و تدارک مجموعه اسناد نشست‌ها، به اجرای این پروژه کمک کنند.

هدف و امیدواری ما این است که با تداوم درست پروژه "یکصد معمار، یکصد انتخاب" جریانی مثبت و نیرومند برای نقد و معرفی معماری معاصر ایران به‌وجود آوریم. تحقق این هدف و برآورده شدن این آرزو، به کمک تک‌تک مخاطبان نیاز دارد."

logo-samandehi