معرفی آثار تاریخی «قائم‎شهر» در یک کتاب

مهدی خلیلی کارشناس ارشد باستان‌شناسی به خبرنگار ایسنا در مازندران، گفت: در این کتاب بیشتر به نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی و آثار تاریخی برجای‌مانده شهرستان قائم‌شهر توجه شده و برای نگارش آن از بیش از 130 منبع معتبر شامل منابع دست اول، کتاب‌های معتبر، گزارش کاوش‌های باستان‌شناسی و مجلات تخصصی بهره گرفته شده است.

او اظهار کرد: این اثر شامل چهار فصل است: در فصل نخست به موقعیت جغرافیایی و مختصری از تاریخ شهرستان قائم‏‌شهر، پرداخته شده و روستاهایی که دارای آثار تاریخی هستند از نظر موقعیت جغرافیایی و تاریخی معرفی شده‌اند. فصل دوم درباره پژوهش‌های باستان‌شناسی قائم‌شهر است و در فصل سوم بناهای تاریخی مذهبی این شهرستان (برج مقبره، دو بقعه، ده بنای امامزاده، چهار حسینیه و هجده سقانفار) که مجموعاً شامل 35 اثر تاریخی است، معرفی شده است.

خلیلی با بیان این‌که در فصل چهارم محوطه‌ها و بناهای تاریخیِ عام‌المنفعه قائم‌­شهر که مجموعاً شامل 29 اثر تاریخی است، معرفی و بررسی شده است، گفت: این کتاب با 264 صفحه تمام رنگی با مقدمه استاد احسان (اسماعیل) یغمایی و با حمایت "موزه مردم‌شناسی خانه ریحانه کوتنا" و در نشر رسانش‌ نوین به چاپ رسیده است.

او همچنین تاکید کرد: اگر فرهنگ کتاب و مطالعه در جامعه ما رونق پیدا کند و علاقه‌مندان زیادی به آن رو آورند باعث توسعه و گسترش کشور و سرفرازی ملت و جامعه خواهد شد.

logo-samandehi