فراخوان جشنوارۀ کتابهای تصویری داستانی

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن تصویرگران ، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز جشنوارۀ آثار برتر در قلمرو کتابهای تصویری داستانی را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، همزمان با دهمین سالگرد تأسیس مرکز، و دومین گردهمایی استادان، دانشجویان و دانش‎آموختگان کارشناسی ارشد ادبیات کودک کشور برگزارمی‎کند. این جشنواره به معرفی آثار برتر منتشرشده در سه دهۀ ۶۰ ،۷۰ و ۸۰ اختصاص دارد. بنابراین تمام ناشران، نویسندگان، تصویرگران، مدیران هنری، طراحان گرافیک و صفحه‎آرایان کتابهای تصویری داستانی می‎توانند آثار برتر خود را در این جشنواره شرکت دهند.

هدف از برگزاری این جشنواره
۱- ارج نهادن بر کوششهای خالقانه و اثربخش هنرمندان، ادیبان و ناشران کتابهای تصویری داستانی که مشتاقانه راهی دشوار را پیموده و به نیازهای نسل نو ایران پاسخی درخور داده‎اند.
۲- برانگیختن توجه هرچه بیشتر محققان، دانشجویان و دانشگاهیان به ژرفکاوی و بررسی آثار تصویری داستانی و کشف ظرفیتهای پنهان این آثار جهت تعمیق نظریۀ ادبیات کودک و نظریۀ ادبی معاصر
۳- تشویق هنرمندان، ادیبان و ناشران کتابهای تصویری داستانی به بالا بردن هر چه بیشتر ارزشهای هنری، ادبی و محتوایی آثار خویش و توجهی در خور به نیازهای مخاطبان
۴- معرفی و ترویج ملاکهای دانشگاهی در بررسی آثار ادبیات کودک و نوجوان
۵- معرفی آثار برتر ادبیات کودک و نوجوان ایران به آموزگاران، مابان(والدین)، مشاوران، کتابداران و همۀ کسانی که وظیفۀ سترگ میانجیگری را در برقراری پیوند میان کودکان و نوجوانان و آثار ویژۀ ایشان برگزیده‎اند.

بخش های جشنواره
این جشنواره در چهار بخش به شرحی که در پی می‎آید برگزارخواهدشد:
۱- معرفی آثار برجسته: در این بخش پنج اثر برتر در زمینۀ کتابهای تصویری داستانی معرفی می‎شود.
۲- معرفی هنرمندان و ادیبان برتر: در این بخش سه نویسندۀ کتابهای تصویری داستانی، سه تصویرگر کتابهای تصویری داستانی، یک مدیر هنری، یک طراح گرافیک و یک صفحه آرای کتابهای تصویری داستانی معرفی خواهندشد.
۳- معرفی آثار پژوهشی(کتاب و مقاله) برتر در زمینۀ کتابهای تصویری داستانی: در این بخش یک کتاب و سه مقالۀ تألیفی برتر معرفی خواهدشد.
۴- معرفی ناشران برجسته: در این بخش سه ناشر برتر آثار تصویری داستانی معرفی می‎شود.

توضیح: در مورد کتابهای تصویری داستانی ملاک ارزیابی، اثر در مقام کلیتی یگانه است. برای نمونه کتاب تصویری داستانی با توجه به این ملاک سنجیده می‎شود که آیا برهمکنش خالقانۀ متن واژگانی، متن تصویری، پرامتنها (paratext) و صفحه‎آرایی توانسته‎است اثری برجسته بیافریند که با کودک ارتباطی پویا برقرار کند؟ طبیعی است که انتخاب تصویرگران برتر و نویسندگان برتر کتابهای تصویری نیز از میان تصویرگران و نویسندگان چنین آثاری صورت می‎گیرد.

امتیازهایی که به برگزیدگان تعلق می‎گیرد
۱- اهدای دیپلم افتخار آکادمیا و تقدیرنامه
۲- بررسی آثار برگزیده در مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک
۳- اختصاص یافتن پایان نامه‎های کارشناسی ارشد و رساله‎های دکتری به بررسی آثار هنرمندان و آثار برگزیده

۴- دادن توصیه‎نامۀ ویژه به برگزیدگان، چنانچه برای معرفی به مجمعهای ملی و جهانی لازم باشد.
۵- چاپ چکیدۀ آثار هنرمندان برگزیده و آثار برگزیده در مجموعه‎ای که جشنواره منتشر خواهدکرد.

شیوۀ کار گروه داوری
داوری کتابهای تصویری داستانی و آثار هنرمندان این قلمرو برعهدۀ گروه “کتابهای تصویری” مرکز مطالعات است و برای داوری کتابها و مقاله‎های نظری و پژوهشی، گروه از نظر اعضای تحریریۀ مجلۀ مطالعات ادبیات کودک بهره خواهدبرد. شیوه‎ای که داوران برای ارزیابی کتابهای تصویری داستانی برگزیده و بر اساس آن داوریها را آغاز کرده‎اند نخست تقسیم آثار منتشرشده به دو گروه است: ۱- گروهی که از حداقلِ مالکهای لازم برای پذیرش برخوردارند. ۲- گروهی که از مالکهای یادشده بهرۀ کمتری دارند. کتابهای قرارگرفته در گروه اخیر از دایرۀ بررسیهای بعدی بیرون گذاشته می‎شوند. آثار گروه نخست به چهار درجۀ عالی، بسیارخوب، خوب و متوسط بخش می‎شوند و با درج رتبه، خلاصه و کلیدواژگان در قالب کتابشناسی توصیفی تحلیلی کتابهای تصویری داستانی (از ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰) عرضه خواهندشد و به عنوان آثار توصیه‎شده از سوی مرکز مطالعات در اختیار پژوهشگران، آموزگاران، مابان (والدین)، کتابداران، مشاوران کودکان و نوجوانان قرارخواهدگرفت. در مرحلۀ دوم از میانِ (و بر اساسِ) آثاری که بیشترین امتیازها را دارند آثار و هنرمندان و ادیبان برتر برگزیده می‎شوند. ناشران برگزیده آنانی هستند که بیشترین امتیاز را در مجموعه آثار انتخابی به خود اختصاص دهند.

چگونگی شرکت در جشنواره
تمام ناشران، پژوهشگران، تصویرگران، نویسندگان و هنرمندان قلمرو کتابهای تصویری داستانی می‎توانند آثار برگزیدۀ خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴، به دفتر جشنواره بفرستند. هر ناشر می‎تواند در زمینۀ کتابهای تصویری داستانی حد اکثر ۱۰ اثر، و در زمینۀ پژوهش و بحث نظری یک اثر را نامزد بررسی کند. هر یک از آفرینندگان آثار نیز می‎توانند در زمینۀ کتابهای تصویری داستانی ۱۰ اثر و برای بخش پژوهش و بحث نظری ۱ اثر (کتاب) از آثار خود را برای بررسی نامزد کنند. در بخش پژوهش چنانچه یک اثر در چند جلد تألیف یافته باشد تمام جلدها در رقابت شرکت می‎کنند. در بخش مقاله نیز هر سردبیر مجله می‎تواند ۵ مقاله و هر مؤلف ۲ مقاله از آثار خود را نامزد رقابت در این جشنواره کند.

چند توضیح:
۱- این جشنواره به بررسی و معرفی آثار تألیفی اختصاص دارد و شامل آثار بازنویسی و ترجمه نمی‎شود.
۲- آثاری که در سالهای ۱۳۵۷ تا پایان سال ۱۳۹۰ منتشر شده‎اند می‎توانند در جشنواره شرکت کنند.
۳- همۀ آثار دریافت‎شده پس از بررسی در کتابخانۀ تخصصی ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز نگهداری خواهندشد و در اختیار دانشجویان و استادان قرارخواهندگرفت. بنابراین خواهشمند است ناشران و همۀ هنرمندان و پژوهشگران ارجمند آثار خود را با یادداشتی در صفحه‎های نخست آن مبنی بر تقدیم اثر به “کتابخانۀ مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز” به دفتر جشنواره بفرستند. بدین‎گونه دانشجویان و پژوهشگران از مطالعۀ این آثار لذت بیشتری خواهندبرد.
۴- خواهشمند است از هر اثر دست کم ۲ نسخه برای دبیرخانه فرستاده شود.
۵- بررسی آثار از سال ۱۳۹۱ در گروه کتابهای تصویری مرکز مطالعات ادبیات کودک آغاز شده و همچنان ادامه دارد. ارسال آثار نامزدشده از سوی مؤلفان و ناشران، نهاد برگزارکننده را مطمئن خواهد ساخت که احتمال این که اثری نادیده گرفته شده باشد اندک است.
۶- نویسندگان و تصویرگران ارجمندی که دسترسی به برخی از آثار خود ندارند کافی است نام و مشخصات کامل آثار برگزیدۀ خود را به نشانی دفتر جشنواره پست کنند یا به ایمیل دبیرخانۀ جشنواره بفرستند. اما برای ناشران گرامی ارسال اصل آثار ضروری است.
۷- آثار نامزدشده برای جشنواره را لطفاً به این نشانی بفرستید:
شیراز، پردیس ارم (دانشگاه)، ساختمان جهان‎پارس، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، دبیرخانۀ جشنوارۀ کتابهای تصویری داستانی
ایمیل جشنواره koodak@rose.shirazu.ac.ir


logo-samandehi