موزه هنری شهر لس آنجلس

موزه هنری شهر لس آنجلس (لاکما) درماه فوریه امسال تازه ترین نمایشگاه خود را تحت عنوان "هنرهای اسلامی امروز: هنرمعاصر خاورمیانه" به نمایش گذاشته است.

برای نخستین بار دراین موزه که نگاهدارنده بزرگترین مجموعه هنرهای اسلامی در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود، یک نمایشگاه اصلی، تماما به آثار هنری معاصر خاورمیانه اختصاص داده شده است.

""

در چند سال اخیر، موزه هنری لس آنجلس با خرید آثار هنرمندان معاصر از کشورهای خاورمیانه، از جمله هنرمندان ایرانی از داخل و خارج از ایران، ابعاد تازه ای به بخش هنرهای اسلامی این موزه بخشیده است- هنرمندانی که تحت تاثیر فرهنگ و سنت های رایج در کشورهای خود و با استفاده از تکنیک، آثاری را ارائه می دهند که درآن بطور ناخودآگاه، چکیده ای از هنرهای زمان های پیش هم گنجانده شده است.

""

در میان این آثار هنری دو قطعه عکس با عنوان "شرم" و "تکنولوژی واقعیت را کشت" از عبدالله الصائب عکاس کویتی، نسل بیست و چند ساله هایی را نشان می دهد که بین تکنولوژی مدرن، خواست های بیش از حد یک جامعه مصرفی و مذهب و سنت سرگردانند.

""

هم چنین دو اثر بدون شرح چندرسانه ای از سمیرا علیخانزاده - هنرمند ساکن ایران - که با استفاده از فرش پشمی، آینه و عکس های قدیمی از آدم هایی متعلق به زمان های گذشته که روی پلاکسی گلاس چاپ شده، توجه دیدارکننده را در همان لحظه ورود به نمایشگاه به خود جلب می کند.

لیندا کوماروف، مدیر بخش هنرهای اسلامی موزه "لاکما" و کیوریتور نمایشگاه "هنرهای اسلامی امروز: هنرمعاصرخاورمیانه" به بی بی سی فارسی می گوید:

""

"از بعد از وقایع یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ بخش هنرهای اسلامی این موزه که مجموعه ای است متنوع از هنرهای خاورمیانه از عهد عتیق، دوران باستان و بعد هم دوران اسلامی تا به امروز، علاوه بر اهمیت تاریخی و زیباشناختی‌ای که دارد، توانسته نماینده و نمایانگر مردم و فرهنگی باشد که در جوامع مختلف آمریکا تنها از طریق اخباری که از رسانه ها می شنویم شناخته می شوند.

""

"هنرهای مدرن و معاصر، توانایی خاصی در انعکاس یافتن و طنین انداختن در ذهن تماشاگر دارند. همین نکته باعث می شود تماشاگران بتوانند ارتباطی بدون واسطه و مستقیم با مردم ملل و فرهنگ های دیگر پیدا کنند. شاید هنرهای خاورمیانه نتواند کاملا خلاء کنونی و این عدم ارتباط با ناشناخته های فرهنگی و مردم منطقه را پر کند اما ممکن است بتواند بازدیدکننده را تشویق کند که کتابی بخواند، رشته درسی تازه ای در دانشگاه بردارد یا حتی با تهیه بلیت عملا سفری به این مناطق ناشناخته کند. به نظر من دیدار از این گونه نمایشگاه ها می تواند به تصاویری که رسانه ها از مردم خاورمیانه ساخته اند ابعاد انسانی تازه ای ببخشد. تصاویری که غالبا روی خشونت و نابودساختن و نابود شدن تمرکز دارد."


logo-samandehi