معرفی 5 مورد از بهترین نرم افزارهای واقعیت مجازی برای معماران


The Top 5 Virtual Reality and Augmented Reality Apps for Architects,The app Pair allows architects to drag-and-drop 3-D models of consumer furnishings into their designs using iPhones or iPads. © Pair

ابزارهای واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده (AR) برای صنعت AEC (the Architecture, Engineering and Construction) به طور فزاینده‌ای بهتر و بهینه‌تر می‌شوند. با کاهش قیمت‌ها، دلایل کمتری هم برای عدم استفادۀ فُرم‌های مختلف AR/ VR در انجام پروژه‌ها توسط هر معمار، مهندس، پیمانکار و مالکی وجود دارد.

از چند سال پیش به دلیل نوظهور بودن، راه‌حل‌های VR / AR به آرامی در حال تبدیل شدن به رسانه‌ای هستند که در حال انتقال شیوه‌های برقراری ارتباط، خلق و محتوای تجاربِ حرفه‌ای‌ها در صنعت AEC می‌باشند. ارائۀ تجربه‌ای فراگیر از طرح‌های معماری، همچنین محصولات و حوزه‌های مرتبط با فضای ساخت و ساز، ابزارهای VR و AR در حال تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی هستند که آپشن‌هایی مثل تکرارِ سریع و فرصتی مجدد برای اصلاح طرح‌ها را در هنگام همکاری با مشتریان و همکاران در اختیار آنان قرار می‌دهد.

در حالی که برنامه‌های واقعیت مجازی محیط های کاملا کامپیوتری و متحرک ایجاد می کنند، واقعیت افزوده‌ها عناصر مجازی را به عنوان پوششی برای دنیای واقعی ارائه می‌دهد. به همین دلیل، در حالی که هر دوی آنها از یک نوع تکنولوژی استفاده می‌کنند، VR و AR شیوهای مختلفی برای مصرف‌کنندگانِ نهایی و همچنین صنایع مختلف ارائه می‌دهند. همچنین به نظر می‌رسد که VR ابزار مناسب‌تری برای معماران باشد، در حالی که AR به احتمال زیاد کاربرد بیشتری در ساخت و ساز خواهد داشت.

اگر چه هر دوی این تکنولوژی‌های خلاقاته در حال گسترش و پیشرفت هستند، اما هنوز در مرحلۀ توسعۀ اولیه قرار دارند. به منظور یک مرور کلیِ و ساختاری از راه‌کارهای جالب، لیستی از ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای کسانی که در صنعت AEC کار می‌کنند، ارائه کرده‌ایم.

آرکی(ARki)

The Top 5 Virtual Reality and Augmented Reality Apps for Architects,© ARki

ARki یک سرویس تجسم واقعی از سری واقعیت افزوده برای مدل های معماریست. این برنامه، فناوری AR را با معماری ترکیب می‌کند؛ و مدل‌های 3 بعدی با سطوح تعاملی مختلف برای طراحی و اهداف آن ارائه می‌دهد.

ARki را می توان در هر دستگاهی با سیستم عامل آی‌او‌اِس و یا اندروید استفاده کرد. این برنامه به سادگی مدل‌های 3 بُعدی را روی طرح‌های 2 بُعدیِ موجود پیاده‌سازی می‌کند. همچنین ویژگی‌های تعاملی دیگری را فراهم می‌کند. از جمله: تحلیل سایه در زمان واقعی و انتخاب مواد. کاربران می‌توانند تصاویر دلخواه از مدل‌ها را در هر دو فرمت فیلم و 3 بُعدی ضبط کنند و محتوای چندرسانه ای خود را از طریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

Storyboard(واقعیت مجازی)

The Top 5 Virtual Reality and Augmented Reality Apps for Architects,Storyboard VR © Artefact

Storyboard VR یک ابزار نمونه‌سازی و تصویری رایگان است که می‌تواند توسط معماران، حرفه ای‌های AEC، هنرمندان و سازندگان مورد استفاده قرار گیرد. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا به جمع آوری، سازماندهی، مقیاس کردن و متحرک‌سازی سادۀ چیزهای دو بُعدی بپردازند. سازندگان Storyboard VR، شرکت طراحی آرت‌فَکت، آن را برای استفادۀ داخلی کارمندانِ خود که بر روی پروژه‌های واقعیت مجازی کار می‌کردند، توسعه داد. آنها ابزارشان را به سرعت و به آسانیِ نمونه‌های تجربی و اولیۀ واقهیت مجازی ایجاد کردند.

شما می‌توانید طرح‌هایی شفاف و نقشه‌های محیطی که در ابزارهای دیگر موجود دارید را در Storyboard VR بارگذاری و یا نمونه‌های جدیدی ایجاد کنید، سپس آنها را انتخاب کنید و یک صفحۀ نمایش ایجاد کنید. سهولت استفاده از این برنامه، طراحان را قادر می‌سازد تا ایده هایشان را به اشتراک بگذارند و به سرعت در فرآیند طراحی بازخورد بگیرند. Storyboard VR همچنین برخی امکانات جانبی از جمله نمایش صحنه‌های متوالی و یا چیزی مانند نسخۀ واقعیت مجازی از پاورپوینت را نیز دارد.

3. پِیر(Pair)

The Top 5 Virtual Reality and Augmented Reality Apps for Architects,© Pair

این برنامه (Visidraft سابق) با استفاده از کامپیوترهای اختصاصی و تکنولوژی واقعیت افزوده برای ساخت اپلیکیشنی استفاده می‌شود که معماران را قادر می‌سازد تا مدل‌های 3 بُعدی لوازم و وسایل مصرف کنندگان را با استفاده از آی‌فون یا آی‌پد به طراحی‌های خود بیفزایند. کاتالوگ آنلاین آنها از بیش از 200 مدل و طرح وسایل و لوازم مختلف _از جمله مبلمان_ خانگی و اداری از 500 تولیدکننده را شامل و هر روز نیز محصولات جدیدی به آن اضافه می‌شود.

پس از راه‌اندازی این برنامه، مدیران شرکت متوجه شدند که درصد زیادی از رشد خود را از حوزۀ تولیدکنندگان مبلمان و لوازم خانگی بدست می‌آورند. آنچه که باعث می شود نرم‌افزار Pair متفاوت از دیگر راه حل‌های واقعیت افزوده باشد، تمرکز آنها بر محصولات و مصرف کنندگان است؛ به طوری که این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور فیزیکی و 3 بُعدی محصولات را مشاهده کنند و در اطراف آنها قدم بزنند، دقیقا مثل اینکه آن محصولات در خانه و یا محل کارشان قرار گرفته‌اند.

4. واقعیت هوشمند(Smart Reality)

The Top 5 Virtual Reality and Augmented Reality Apps for Architects,© SmartReality

SmartReality یک اپلیکیشن واقعیت افزوده برای تلفن‌های همراه است، که از طریق دوربین دستگاه تلفن همراه برای جای‌گذاری یک مدل تعاملی BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) از طرح های ساختمانی چاپ شده برای ایجاد تجسم 3 بُعدی از پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه اجازه می‌دهد تا کاربران را روی پروژه زوم کرده، لایه‌های ساختاریِ نمایش داده شده را لمس کنند، در زمان انجام مراحل مختلف یک پروژه در طول آن حرکت و از تجارب خود عکس و فیلم تهیه کنند. کاربران می توانند یک حساب کاربری رایگان برای آپلود برنامه‌های 2 بُعدی ایجاد و آنها را با مدل‌ها و طرح‌های 3 بُعدی تطبیق دهند.

برنامه SmartReality نیز در نسخۀ واقعیت مجازی توسعه یافته توسط تیم تحقیق و توسعه آزمایشگاه JBKnowledge در دسترس است. این نسخه به کاربران اجازه می دهد تا از طریق مدل های ساختمان با استفاده از راه حل های واقعیت مجازی مانند Oculus Rift، Samsung Gear و Google Project Tango، از طریق مدل های ساختمان پیاده شوند.

5. فیوزر(Fuzor)

The Top 5 Virtual Reality and Augmented Reality Apps for Architects,© Fuzor

Fuzor یک اپلیکیشن گرافیک رایانه‌ای در زمان واقعیست که با Revit (نوعی نرم‌افزار مدل‌سازی) ادغام شده است. و از تکنولوژی‌ای که در ابتدا توسط استودیویKalloc برای طراحیِ بازی طراحی شده بود، استفاده می کند. و ارتباطی زنده و دو طرفه با Revit را فراهم می‌کند، به کاربران اجازه می‌دهد تا به اطراف حرکت کنند، تجسم ، حاشیه نویسی و تفسیر کنند و اطلاعات BIM را بررسی کنند؛ درحالیکه تغییرات بین دو ابزار را همگام‌سازی می‌کنند.

لینک ارتباطی زنده چیزیست که اجازه می‌دهد Fuzor بلافاصله به‌روز رسانی شود و تغییرات انجام شده را در یک فایل Revit منعکس کند. این ویژگی، مواردی از جمله اندازه‌های مختلف، تجزیه و تحلیل برخوردها، تجزیه و تحلیل روشنایی، فیلتر رنگ و میدان دید، اندازه گیری مقطع و بخش برش خورده، و ویدئوهای گرافیک رایانه‌ای را پشتیبانی می‌کند و گام به گام با ویدئوهای گرافیک رایانه‌ای توسط اطلاعات جاسازی شدۀ بی‌اِم‌آی پیش می‌رود.

BIM Solution برای همکاری با سایت های ساختمانی، از دستگاه‌های تلفن همراه پشتیبانی می‌کند و تصویرسازی را از طریق Google Drive یا Dropbox انجام می‌دهد. Fuzor نیز در حال حاضر از Revit، Archicad، Rhinoceros 3-D، Navisworks، SketchUp، FBX و فایل‌های 3D-S پشتیبانی می‌کند.


این مقاله، اولین‌بار توسط Archipreneur منتشر شد.

مترجم: هما سلوکی

logo-samandehi