9 تیپ شخصیتی مختلف از داوران در حوزۀ هنر و معماری که هر شخصی ممکن است با آنها مواجه شود


بدون شک هیئت داوران ، پایه و اساس مسابقات متعدد، جلسات دفاع پایان نامه و ژوژمان های پایان ترم مراکز آموزشی هنر و معماری را تشکیل می‌دهند. ضمنا، موفقیت و یا شکست آینده کاری بسیاری از دانشجویان به طور گسترده‌ای در دست اعضای هیئت منصفه‌ای است که به بررسی کارهایشان می‌پردازند.

در مورد رشته معماری و برخی رشته های هنری به ویژه هنرهای جدید، به جهت اینکه یک موضوع بین رشته‌ای با تاثیر گذاری در طیف گسترده ای از علوم است، اکثر اعضای هیئت منصفه در حوزه‌ای خاص و تنها یکی از شاخه‌ها متخصص هستند. این موضوع باعث می‌شود داوری‌ طرح ‌ها هیجان انگیز و غیر قابل پیش بینی باشد.

دانشجویان نه تنها در برابر اعصاب‌خوردی‌ها و کم‌خوابی‌های ناشی از کار بر روی پروژۀ‌شان مقاومت می‌کنند، بلکه باید روی کارشان چنان تسلط، دقت و تمرکزی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند در مقابل هر چیزی که ممکن است اعضای هیئت منصفه بر آنها تحمیل کنند، از پروژۀ‌شان دفاع کنند.

با این وجود، همیشه صحبت کردن راجع به یک موضوع، راحت‌تر از انجام دادن آن است. به عنوان یک دانشجو، باید قادر باشید در برابر انتقادهای داوران از کار خود دفاع کنید. تمام اعضای هیئت داوران احتمالا بیتشر از آنکه قصد تعریف از شما را داشته باشند، قصد دارند که شما را نقد کنند.

توانایی تشخیص درست دربارۀ تمایلات و علایق آکادمیک یا عاطفی اعضای هیئت داوران می‌تواند راه استراتژیک بسیار خوبی برای کمک به دانشجویان در ارائۀ کارشان باشد، در نتیجه می‌توان اطمینان حاصل کرد که آنها تجربۀ بالایی از جلسات داوری کسب کرده‌اند. در اینجا مجموعه ای از 9 تیپ شخصیتی متفاوت از داوران طراحی‌ها که هر دانشجوی هنر و معماری احتمالا در برخی مواقع در با آنها مواجه خواهد شد، آورده شده است:

1. نظریه پرداز

این گروه از داوران عموما اهل خواندن و نوشتن، نقاشی کشیدن و البته، صحبت کردن هستند. در حقیقت، شما این موضوع را از صحبت کردنِ آنها متوجه خواهید شد. در این فرآیند، احتمالا متوجه نکاتی دربارۀ کارتان خواهید شد که قبلا هرگز به آنها توجه نکرده بودید. به عنوان مثال آنها به شما می‎‌گویند که چقدر از واژگان بکار برده شده در طراحی شما می‌توانند به Toyo Ito (یک معمار معروف ژاپنی که خالق آثار مفهومی در حوزۀ معماریست) ارجاع داده شوند، اما آنها خیلی مشتاق هستند تا بتوانند نتیجه گیری خوبی از داوری بدست آورند. نظریه پردازان همچنین، به احتمال زیاد دربارۀ اِلمان‌های طراحی بنیادین و یا همان چیزی که آن را "مفهوم" می‌نامند، از شما سوال خواهند کرد.

2. فعال اجتماعی

آیا هنرمند و یا معمار توانایی نفوذ به جوامع و تغییر مسیر جامعه را دارد؟ قطعا پاسخ این پرسش مثبت است.

این‌دسته از اعضای هیئت داوران قاطعانه معتقدند که هنرمند و معمار توانایی چنین کاری را دارد. طرح شما زیر میکروسکوپ، بررسی و آنالیز خواهد شد؛ تاثیر آنها بر طراحی شما نیز به شدت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. به طور مثال در رشته معماری ممکن است شما جملاتی از این قبیل از آنها بشنوید: "آیا شما فکر نمی‌کنید که فروش بلیط مانع استفاده از آن پارک باشد؟"

3. طراح و خلاق

آنها ظاهرا در مورد کار شما بیشتر از خودتان هیجان زده هستند، این اعضای هیئت داوری مدت زمان طولانی دربارۀ طرح شما بحث کرده و در حالی‌که ایده‌های بسیاری به شما و برای طرحتان پیشنهاد می‌کنند، با اشتیاق فراوانی شما را تشویق به تجدید نظر و ساخت مجدد طرحتان خواهند کرد؛ هر چند که آن پیشنهادها تنها انعکاسی از دیدگاه‌ها و سلایق خودشان باشد. آنها چالشی منحصر به فرد ارائه می کنند: شما باید روی طنابی باریک راه بروید و به سوالات مشکل آنها پاسخ دهید تا اطمینان حاصل کنند که امضای خودتان پای آن کار است و اینکه شما نباید آنها را از خود برنجانید.

4. پرخاشگر

روبرو شدن با داورانی با چنین شخصیتی احتمالا بدترین کابوس شما هستند، زیرا آنها پتانسیل این را دارند که به طور کامل جلسۀ داوری شما را به هم بریزند و اعتماد به نفس شما را پایین بیاورند. آنها اشتیاق فراوانی به طرح شما دارند تا پس از ارائۀ، آن را شدیدا مورد نقد قرار دهند. حتی احتمال دارد که آنها از شدت عصبانیت طرح‌های شما را پاره کنند و یا مدل شما را بشکنند؛ آنها هرگز از این عملکرد خود خجالت نخواهند کشید و چنین به نظر می‌رسد که از اینکار لذت هم می‌برند.

5. افراد مشهور

گاهی اوقات موسسه یا رقابتی که در آن شرکت کرده اید، در اقدامی ناگهانی از یک معمار یا هنرمند معروف دعوت می‌کند تا در جلسۀ داوری حضور داشته باشد. در اغلب موارد در چنین موقعیتی، آنها توجهات زیادی را به خود جلب می‌کنند؛ به طوریکه دیگر هیچ کس به نظر هیأت داوری اهمیت نخواهد داد. اکثر دانش آموزان چنان تحت تأثیر آن فرد مشهور قرار می‌گیرند که هنگام ارائه حتی نمی‌توانند حرف‌هایشان را به درستی جمله‌بندی کنند.

در چنین وضعیت گیج کننده‌ای، منتظر شنیدن هر گونه انتقادی از سمت آنها باشید. با این حال، تجربۀ قرار گرفتن در چنین موقعیتی قطعا نکات مثبتی هم به همراه دارد.

6. بی تجربه ها

اینها معمولا جوانترین اعضای پنل هیئت داوران هستند و بر روی مواردی که انتظارش را ندارید تمرکز می‌کنند. موضوعات اصلی بسیار مهم هستند، ولی این داوران دربارۀ پالت رنگ، تکنیک‌های رِندرینگ و ترکیب‌های گرافیکی شما اظهار نظر می‌کنند. احتمالا از آنها جملاتی اینچنینی خواهید شنید: "نماد شمال در طراحیتان کجاست؟"

اگر خوش شانس باشید می‌گویند: " توصیه می کنم که برگه‌های خود را مجددا مرتب کنید تا بتوانید پروژۀ خود را بهتر شرح دهید." اما در حالی‌که نظراتی از این قبیل می‌تواند به علت فقدان توانایی علمی یا تجربۀ داور باشد، در رابطه با برخی از آنها میتواند، چنین باشد که کار هنرجو در سطحی است که داور نتوانسته چیزی را که ارزش نظر دادن داشته باشد، در آن پیدا کند.

7. سکوت کنندگان

آنها اکثرا اساتید قدیمی و سالخورده‌ای هستند که بازنشسته، و مجددا دعوت به کار شده‌اند. این داوران به طور کامل به صحبت‌های شما گوش می‌دهند و بعید است که تحت تأثیر قرار گیرند. آنها در مدت زمانی که در حال ارائه هستید تمایل زیادی به سکوت کردن دارند زیرا یا انرژی صحبت کردن و یا علاقه ای ندارند. به شما حس آرامش و امنیتی دروغین تا قبل از اینکه بخواهند کار شما را تصحیح کنند و به آن نمره دهند، القا می‌کنند. اگر آنها تصمیم بگیرند که واقعا با خردمندی و حکمتشان که مانند مرواریدی ارزشمند است، کار شما را داوری کنند، باید کاملا با دقت و صبورانه به نظراتشان گوش کنید. این در حالیست که حتی ممکن است نقدشان برای کار فعلی شما خیلی واضح و مشخص نباشد، اما به هر حال گفته‌هایشان در آینده برایتان تجربه خواهد شد.

8. اقتصاد دان

اگر تا به حال در یک جلسۀ داوری از شما در رابطه با هزینه‌های کارتان سوال نشده است، احتمالا در آینده با این سوال مواجه می شوید. در دنیای این تیپ از اعضای هیئت منصفه، پول حکم‌رانی می‌کند ، آنها معمولا دارای پس‌زمینه‌ای در زمینۀ توسعۀ املاک و مستغلات هستند، جاییکه در آن، کیفیت نسبت به کمیت حرف دوم را میزند.

این ها آن دسته از اعضای هیئت داوری هستند که به احتمال زیاد بر روی بیانیۀ منطقه‌ای و منطق موجود در پشت استراتژی طراحی شما تمرکز می کنند. فکر کنید که محوطه‌سازی را با توجه به FSI (تعامل_ ساختار_ مایع /ساختمان‌های مایع و شناور) ، نمودارهای گردشی و راندمان صفحات سازندۀ کف ساختمان انجام داده‌اید. آنگاه ممکن است که چیزهایی از این قبیل از داوران بشنوید: " چرا فکر می‌کنید که شما به راه پله‌ای با عرض 5 متر نیاز دارید؟ اینکه یک ساختمان عمومی نیست!"

9. پراگماتیست‌ها:

به احتمال زیاد آنها اینگونه نظر می‌دهند: " ماکت باغی که درست کرده‌ای مهم نیست، لطفا طرح‌های حمام را به من نشان بده"، پراگماتیست‌ها تمایل شدیدی به جنبه‌های عملی ساختار و طرح ساختمان دارند. با این وجود، آنها فقط بر حمام خانه متمرکز نخواهند شد، بلکه به همه چیز از جمله پارکینگ، طراحی ساختمان، لوله کشی و جزئیات HVAC (گرمایش و تهویه) نیز توجه خواهند کرد. احتمالا همۀ ایده‌های انقلابی شما از باغ های عمودی گرفته تا فرم های پارامتریک فانتزی و... با سوالات هیئت داوری دربارۀ تکنولوژی ساختمانی که پشت هر یک از آنهاست، به شدت محکوم خواهند شد.


مترجم: هما سلوکی

logo-samandehi