چگونه موضوع پروژۀ پایانی (پایان نامۀ) خود را در رشته معماری انتخاب کنیم


زمانیکه دانشجویانان لیسانس معماری به آخرین سال تحصیلی خود نزدیک می‌شوند، با مشکل بزرگی در انتخاب موضوع پایان‌نامه مواجه خواهند شد. موضوعات زیادی برای انتخاب وجود دارد؛ وعلاقۀ شخصی به یک موضوع خاص تنها یکی از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب موضوع می‌باشد. دانشجویان باید از خود سوالات دیگری نیز بپرسند: آیا موضوع به اندازۀ کافی قابل توجه و مهم است؟ آیا به اندازه کافی توسعه‌پذیر است؟ آیا این پروژه واقعا قابل انجام دادن است؟

این فرایند می‌تواند دلهره‌آور باشد، زیرا این تصمیمات عواقب بسیاری خواهند داشت. گاهی اوقات انتخاب موضوع، به معنی تفاوت بین موفقیت و شکست یک پایان‌نامه است.دانشجویان باید با در نظر گرفتن عوامل متعددی که باید در نظر گرفته شوند و مهلت تعیین شده، به تصمیم گیری بپردازند تا بعدا پشیمان نشوند. در ادامۀ مطلب، 8 نکته برای کمک به انتخاب آگاهانه در مورد موضوع پایان‌نامه آورد شده است:

1. جسارتِ طرح نوین ارائه ندادن را داشته باشید

کار پایان‌نامه در مقطع کارشناسی به شدت با آنچه که در مقاطع بالاتر با آن مواجه می‌شوید، متفاوت است؛ و مهم است که منطقِ پشتّ گنجاندن این درس در برنامۀدرسی را درک کنید. در سطح تحصیلات تکمیلی معمولا به شناسایی «شکاف موجود در دانش موجود» در مورد یک موضوع و در نهایت پیشنهادی برای پر کردن این شکاف، که همان موضوع پایان‌نامه خواهد بود، می‌پردازند. اما انتظارات از یک دانشجوی کارشناسی کمتر است. این بدان معنیست که لزومی ندارد شما در مقطع کارشناسی، به منظور ایجاد نوآوری از مسیرتان منحرف شوید. کافیست که موضوعی ساده را برگزینید و آن را به شیوه‌ای که نشان دهندۀ میزان دانشی که در دانشگاه کسب کرده‌اید باشد، انجام دهید.

1. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید

از آنجایی که سال آخر دورۀ لیسانستان خسته‌کننده خواهد بود، سعی کنید که در انتخاب موضوع و طرح‌های خود با همکلاسی‌هایتان مشورت وموضوعاتی متنوع و جالب را انتخاب کنید. زیرا از آن به بعد، به طور میانگین در طول روز، شما بیشتر با تختۀ رسم و نقشه‌کشی، لپ تاپ، کتاب‌هایتان و یک فنجان قهوه سر وکار خواهید داشت. احتمالا بیشتر توجهتان به آخرین به‌روزرسانی‌های یوتیوب جلب می‌شود و در حین انجام کار به موزیک گوش خواهید داد. در نتیجه، اگر موضوعی را انتخاب کنید که در راستای علایقتان است، مطمن باشید که برایتان الهام‌بخش خواهد بود و انگیزۀ لازم برای کار کردن بر روی آن را خواهید داشت؛ به طوریکه در نهایت آن را تبدیل به پروژه‌ای بزرگ و عالی خواهید کرد.

1. اهداف و حوزۀ علایق خود راکوچک و محدودتر کنید

به طور طبیعی و ناخودآگاه ممکن است که برخی از دانشجویان برای انجام کاریهایی بزرگ، گسترده و فرا تر از حد توانشان وسوسه شوند. درحالیکه انجام چنین کارهایی در مدت زمان کوتاه تقریبا غیر ممکن خواهد بود. درچنین مواقعی توصیه می‌شود که ابتدا پروژۀ خود را با موضوعی بسیار ساده، آسان و محدود شروع کنید و با گذشت زمان اگر زمان و شرایطتان اجازه داد، به پیچیدگی آن بیفزایید و آن را گسترش دهید.

4.تشخیص دهید که در چه چیزی و در کدام حوزه خوب هستید و عملکرد بهتری دارید

هر دانشجو، دارای مجموعه‌ای منحصر به فرد از مهارت‌ها و توانایی‌هاییست که آنها را از طریق تجربیات خود و با پیروی از علایقش به دست آورده. هیچ کس در همه چیزخوب نیست. داشتن درک صحیح از ظرفیت‌های خلاقانه و فنی و همچنین، محدودیت هایتان، به شما این امکان را می‌دهد تا موضوعی را انتخاب کنید که در آن بتوانید به بهترین نحو از تخصصتان بهره‌ ببرید.

5. آیا در حوزۀ مطالعاتی منتخب شما به اندازۀ کافی پیشینه و مبانی نظری وجود دارد؟

یک پایان‌نامه، قبل از شروع فرآیند طراحی و نوشتنش، نیاز زیادی به مطالعه،تجزیه و تحلیل داده‌ها دارد؛ و برای دانشجویان مقطع کارشناسی، منابع اصلی یا همان اطلاعات مرجع، مطالعات و تحقیقاتی هستند که قبلا انجام شده‌اند. از این رو، منطقیس تکه باید آن حوزۀ مطالعاتی را انتخاب کنید که در آن مقدار قابل توجهی پیشینه وجود داشته باشد. در دسترس بودن چنین مطالبی شما را قادر می‌سازد تا هر چه بهتر بتوانید تجزیه و تحلیل، مقایسه و نتیجه گیری کنید و با توجه به دانشی که کسب کرده‌اید پیشنهادهای بهتری برای انجام پژوهش‌های دیگر در آینده بدهید.

6.بین "علم" و "هنر" تعادل ایجاد کنید

دانشجویان معماری اگر موضوع پایان‌نامۀ خود را خیلی تخیلی و غیر واقعی انتخاب کنند، رسما کار دشواری را آغاز کرده اند. اگرچه سرزنش کردن آنها کارمشکلیست، چرا که فکر می‌کنند پروژۀ شان نقطۀ اوج برنامۀ چند سالۀ تحصیلیشان است که به همان اندازه که تکنولوژی ساختمان اهمیت دارد، در هنر و تئوری نیز ریشه دارد. اما ضروریست به دنبال موضوعی باشیم که ما بین این دو مقوله تعادل ایجاد کند. موضوعی که بسیار انتزاعی باشد ممکن است برای داور فهمیدن این مطلب که دانشجو چقدر توانسته مسائل ملموس را درک کند، را مشکل سازد.

7. قصد دارید که در آینده چه کاری انجام دهید؟

پایان نامه مهمترین بخش تحصیل شماست. زیرا پس از فارغ التحصیل شدن،زمانیکه جویای کار هستید و یا قصد ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارید، این موضوع پایان‌نامۀ‌تان است که به دردتان خواهد خورد. موضوع پایان‌نامه، منعکس کنندۀ علاقه و تجربۀ شما در یک زمینۀ خاص است. بنابراین هنگام انتخاب موضوع، باید سعی کنیدآن را با برنامه‌هایی که در آیندۀ نه چندان دور برای کار و زندگیتان دارید هماهنگ کنید.

8.سعی کنید که هدفتان حل یکی از مشکلات موجود در حوزۀ مورد نظرتان باشد

در حالی که نظرات بسیاری در مورد نقش ایده آل معماری در جامعه وجود دارد، در مورد اینکه کار معماران به راستی بر چگونگی عملکرد و تکامل یک جامعه تأثیرگذاراست، نیز توافق عمومی صورت گرفته است. در دنیایی که با مسائل بی‌شمار مهمی از جمله تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و توزیع نامناسب منابع روبروست، بهتر آن است که دانشجویان موضوعی را انتخاب کنند تا بتوانند با انجام دادن و طراحی آن درصدد حل بخشی از این مشکلات موجودِ اجتماعی_محیطی باشند.


مترجم: هما سلوکی

logo-samandehi