مرادخانی به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان پیام داد


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در این پیام آورده است: سرعت تحولات و گستردگی ارتباطات در دنیای امروز، عرصه هنر را نیز متأثر و هر روز با طرح‌ها و ایده‌های نو روبه‌رو کرده است. آثار جدید با گذر از مرزها در هر نقطه از جهان قابل رویت است.

تکنولوژی نوین نیز نقش خود را در فرآیند تحولات فزاینده موصوف بازی می‌کند و بعضاً نگاه‌ها و ایده‌هایی در مقوله هنر طرح می‌شود که با اصول و قواعد مألوف گذشته متفاوت و گاه متناقض است. برخی تحولات جدید را تهدیدی برای فرهنگ و هنر بومی می‌دانند و در برابر آن موضع دارند و برخی نیز بدون توجه جدی به داشته‌های فرهنگی و هنری خویش، یکسره نوگرا گردیده‌اند. این دو رویکرد را می‌توان دو سوی رویکرد اعتدالی دانست که از یک‌سو به انزوای هنر بومی و ملی و از سوی دیگر به استحاله در جریان هنر جهان منتهی می‌شود.

جوانانی که پای در مسیر هنر گذاشته‌اند می‌بایست با دانش و بینش عمیق و شناخت هنرایرانی - اسلامی و پیوند آن با هنر معاصر، خطر انزوا و استحاله را برطرف کنند و پنجره‌ای از هنر بومی و ملی را به هنر جهانی و جهان هنر بگشایند و جلوه‌های هنر ملی را بویژه در عرصه گسترده هنرهای تجسمی به نمایش گذارند. راهی که پیش از این نیز تجربه شده و هنرمندانی با شناخت هنر مدرن و بهره‌گیری از آن داشته‌های بومی و ملی خود را نیز به جهان معرفی نموده‌اند. آن جوانان برومند دیروز، امروز هنرمندان شاخص و ارزشمندی هستند که آثارشان با نشانه‌های بومی و ملی در عرصه بین‌المللی مخاطب فراوان دارد.

امروز نیز لازم است هنرمندان جوان در عهد جوانی، هنر بومی را با نگاه جهانی شناسایی و معرفی کنند. بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان، فرصتی است تا جوانان هنرمند چگونگی حضور مؤثر در جربان هنر معاصر را تجربه و زمینه حضور بیش از پیش هنر ایرانی - اسلامی را با مشخصه‌های بومی در هنر جهانی فراهم کنند.

مشارکت و همراهی هنرمندان جوان در جشنواره بیست و دوم که با تلاش و همکاری دفتر هنرهای تجسمی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در شهر فرهنگی و تاریخی نیشابور، شهر حکیمان عمر خیام و عطار نیشابوری برگزار می‌گردد، قابل تقدیر است و اینجانب از عموم دست‌اندرکاران جشنواره اعم از هنری، اداری و دانشگاهی به ویژه استادان و داوران محترم صمیمانه سپاسگزارم و توفیق همه عزیزان را در ارائه خدمات شایسته و ماندگار به فرهنگ و هنر کشور به ویژه نسل جوان هنرمند مسئلت دارم.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در نیشابور برگزار می‌شود

افتتاحیه بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی، مسؤولان استان خراسان رضوی و هنرمندان دوشنبه 16 شهریورماه (فردا) ساعت 18 در نیشابور برگزار می‌شود.

190 هنرمند جوان از 31 استان کشور به این دوره جشنواره تجسمی جوانان راه یافته‌اند که در کارگاه‌های دو روزه جشنواره در رشته‌های نقاشی، طراحی، خوشنویسی، نگارگری، حجم، عکاسی، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی با تولید اثر هنری با یکدیگر رقابت می‌کنند و در پایان جشنواره برگزیدگان معرفی می‌شوند. در این جشنواره 27 هنرمند شاخص مسؤولیت کارگاه‌ها و داوری را در رشته‌های 9گانه برعهده دارند.

بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان برای هنرمندان جوان 15 تا 24 سال از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها 16 تا 19 شهریورماه جاری در دانشگاه هنر نیشابور برگزار می‌شود.

علی شیرازی و صداقت جباری در رشته خوشنویسی، رضا یساولی و سلینا پوریا در رشته نگارگری و محمدحسین عماد و جعفر نجیبی در رشته حجم، محمدعلی بنی اسدی و مرتضی زاهدی در رشته تصویرسازی، بهرام عظیمی و جمال رحمتی در رشته کاریکاتور و اسماعیل عباسی و سیف‌الله صمدیان در رشته عکاسی، داریوش حسینی و علی ذاکری در رشته طراحی، عبدالحمید پازوکی و رضا افسری در رشته نقاشی و کوروش قاضی‌مراد و بهرام کلهرنیا داوران بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان هستند. همچنین جواد نوبهار، مسؤول کارگاه رشته طراحی، احمد وکیلی، مسؤول کارگاه نقاشی و محمدرضا دوست‌محمدی، مسؤول کارگاه پوستر، حسین غلامی، مسؤول کارگاه رشته خوشنویسی، عبدالله محرمی، مسؤول کارگاه نگارگری و کورش گلناری، مسؤول کارگاه حجم، علی خدایی، مسؤول کارگاه رشته تصویرسازی، بهمن عبدی، مسؤول کارگاه کاریکاتور و فرهاد سلیمانی، مسؤول کارگاه عکاسی هستند که از ابتدای جشنواره با هنرمندان جوان همراهی می‌کنند.

logo-samandehi