نگاه موشکافانه به شبکه عکاسی لنزکالچر

به نقل از عکس آنلاین / سمانه غلام نژاد: لنز کالچر یک شبکه عکاسی و یک مجله‌ی آنلاین درباره‌ی عکاسی معاصر در هنر، رسانه، سیاست، تجارت و فرهنگ عمومی در سراسر جهان است. علاوه بر مجله‌ی آنلاین و شبکه عکاسی از سال ۲۰۱۰ لنزکالچر با همکاری پاریس فوتو سالانه میزبان بررسی مجموعه آثاران عکاسان در پاریس است. لنزکالچر سالانه حمایت مالی مسابقات و گرنت‌های عکاسی را نیز بر عهده دارد. لنزکالچر در سال ۲۰۰۴ توسط ادیتور آن جیم کاسپر تاسیس شد.

در حال حاضر جوایز عکاسی لنز کالچر سالانه ۶ جایزه متفاوت را شامل می‌شود:

جوایز پرتره (Portrait Awards) ـ که سایت لنزکالچر اینگونه تعریف کرده است «عکاسی پرتره از جمله نمادین‌ترین آثاری است که توسط عکاسان خلق می‌شود- ما به دنبال پرتره‌های عکاسانه جدید در قرن ۲۱ هستیم». این مسابقه از ژانویه تا فووریه برگزار می‌شود که هزینه‌ی شرکت حدود ۲۰ تا ۶۰ دلار است. در سال ۲۰۱۴ مجموعه عکس در‌پس ظاهر از حسین فاطمی(عکاس ایرانی) به عنوان جایزه دوم مجموعه عکس انتخاب شد. برگزیدگان سال ۲۰۱۵ را اینجا می‌توانید ببینید.

جوایز زمین (Earth Awards)- تعریف سایت لنز کالچر از این جوایز چنین است « به دنبال عکاسی الهام گرفته از سیاره‌ی‌مان هستیم ، ما به دنبال همه‌چیز از آزمایشات هنرمندانه تا افشاگر‌های روزنامه‌نگارانه تا تک عکس‌های قوی از زمین هستیم». این مسابقه از مارس تا آوریل برگزار می‌شود که در واقع آوریل آخرین مهلت شرکت در مسابقه است و هزینه شرکت ۶۰ دلار برای شرکت کامل در مسابقه و ۴۵ دلار برای ۲تا ۳ عکس و ۲۰ دلار برای یک عکس است. برگزیدگان سال ۲۰۱۵ را اینجا می‌توانید ببینید. تقریبا از شروع سال ۲۰۱۵ اخبار جوایز عکاسی سایت لنزکالچر به زبان فارسی(پارسی) بر روی سایت قرار گرفته است.

جوایز استعداد‌های نوظهور (Emerging Talent Awards)- تعریف سایت لنز کالچر از این جوایز چنین است «عکاسان نوظهور گاهی تازه‌ترین و هیجان‌اگیزترین آثار را خلق می‌کنند – اما وقتی تقریبا جدید هستید جلب توجه دیگران سخت است. این جوایز آثار عکاسان برجسته نوظهور را به نمایش می‌گذارد». مجموعه عکس «پدران و دختران ایرانی» نفیسه مطلق در سال ۲۰۱۴ در این بخش انتخاب شده است. برگزیدگان ۲۰۱۵ سال را اینجا می‌توانید ببینید.

جوایز عکاسی خیابان (Street Photography Awards)- بنابر تعریف لنزکالچر« عکاسی خیابان یکی از قابل توجه ترین و عمومی‌ترین ژانرها در همه‌ی مدیوم‌ها است. ما به دنبال متخصصان عالی آینده هستیم تا دیدگاه‌هشان را با جهان به اشتراک بگذارند». این مسابقه از نوامبر تا دسامبر برگزار می‌شود و هزینه شرکت ۶۰ دلار برای یک مجموعه‌ی شامل ۱۰ عکس و ۴۵ دلار برای ۲تا ۳ عکس و ۲۰ دلار برای یک عکس است. این بخش که از جولای تا آگوست برگزار می‌شود هنوز برگزیدگان سال ۲۰۱۵ را اعلام نکرده است.

جوایز داستان سرایی بصری (Visual Storytelling Awards) – لنز کالچر درباره‌ی این مسابقه می‌گوید « بر این باوریم که داستان‌های بازگو شده از سوی عکاسان می‌تواند مرزهای فرهنگی، زبانی، جغرافیایی و سنی را درنوردد و مخاطبی جهانی داشته باشد. از هر سبک و رویکردی با آغوش باز استقبال می‌کنیم. یک عکس از هزاران کلمه گویاتر است- داستان خود را به ما نشان دهید». این مسابقه ازسپتامبر تا نوامبر برگزار می‌شود و سایت برای شرکت تا دوشنبه ۲ نوامبر باز است. هزینه شرکت ۶۰ دلار برای یک مجموعه‌ی شامل ۶ تا ۱۰ عکس و ۴۰ دلار برای ۲تا ۵ عکس و ۲۰ دلار برای یک عکس است. نیوشا توکلیان یکی از ۶ داور بین‌المللی این جایزه است. این بخش نیز کاملا به زبان فارسی(پارسی) ترجمه شده است.

فراخوان این جایزه جایزه در سال 2015 را در اینجا ببینید. همچنین در جایزه سال 2015 این امکان برای عکاسان داخل ایران وجود دارد که بدون پرداخت مبلغ ۶۰ دلار در مسابقه شرکت کنند. عکاسان داخل ایران کافی است پس از طی کردن مراحل ثبت نام به آدرس support@lensculture.com ایمیل بزنند و با اعلام این که از ایران در این جایزه شرکت می کنند، راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

جوایز اکسپوژر (Exposure Awards) – به گفته‌ی لنزکالچر جوایز اکسپوژر«بزرگ‌ترین مسابقه سال ما است که برای کشف بهترین عکاسان از سراسر دنیا به نمایش گذاشتن آثارشان را کمک می‌کند. این یک رقابت واقعا جهانی است». ». برگزیدگان ۲۰۱۴ سال را اینجا می‌تواتنید ببینید. این مسابقه از نوامبر تا دسامبر برگزار می‌شود و هزینه شرکت در مسابقه ۲۰ تا ۶۰ دلار است.

لنزکالچر می گوید:«تمامی برندگان و فینالیست‌ها (به علاوه صدها عکاس برتر) از حساب کاربری گنجینه لنزکالچر به صورت مجانی بهره‌مند می‌شوند که برخورداری از آن نیازمند دریافت دعوت‌نامه است! این حساب کاربری بستری ارزشمند است برای نمایش آثار خود به مخاطبان بیش از ۱/۴ میلیون نفری و همچنین اعضای کانون لنزکالچر. ویراستاران لنزکالچر نیز قادر خواهند بود تا جدیدترین آثار شما را شناسایی کرده و آنها را برای نمایش در فیچرها، منتخب ویراستاران و رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار دهند». لنزکالچر به عکاسانی که در مسابقات شرکت می‌کنند و عکسهایشان انتخاب می‌شود یک حساب کاربری می‌دهد که مجموعه‌های دیگر خود را در آن آپلود کنند، و مجموعه‌ها ابتدا در پروفایل عکاس قرار می‌گیرد و پس از بررسی ادیتورها در بخش‌های مختلف منتشر می‌شود. لنزکالچر میگوید:‌» ما همیشه مشتاق کشف ویژگی‌های جدید و بزرگ عکاسی در لنز کالچر هستیم، مخصوصا کارهایی که یک مجموعه خالص یا محکم را ارائه می‌دهد، ما از همه‌ی ژانرهای عکاسی و زاویه دیدهای متنوع استقبال می‌کنیم: مستند، فاین‌آرت، فتوژورنالیسم، تجربی، شاعرانه، شخصی، آبسترک، انسان و عکاسی خیابانی…. سایت ما هرروزه علاقه‌مندان عکاسی را از بیش‌از ۵۰ کشور جذب می‌کند. یک بررسی بازدیدکنندگان لنزکالچر را به چند گروه متمرکز تقسیم می‌کند: عکاسان حرفه‌ای، کیوریتورهای موزه‌ها، صاحبان گالری‌ها، ادیتورهای عکس بین‌اللمللی، انتشارات، مربیان، روزنامه‌نگاران، منتقدین، مجموعه داران، مدیزان جشنواره‌ها، و عکاسان مشتاق جوان.

مجموعه‌های وارد شده پس از انتخاب توسط ادیتورها برای بهتر دیده شدن در چند دسته قرار میگیرند لنز کالچر می‌گوید : تیم ادیتور ما هر مجموعه‌ای را که توسط عکاسانی که ما دعوت کردیم روی لنزکالچر آپلود شده است بررسی می‌کنند، یک مجموعه انتخاب در هر ژانر و دسته بندی (انتخاب شده توسط تیم ادیتور ما) در صفحه‌ی دسته بندی‌ها(Category) ظاهر می‌شود. این بخش شامل ژانرهای عکاسی تعریف شده در لنزکالچر است که شامل داستانهای تصویری، فاین آرت، مستند، سیاه‌و‌سفید، مفهمومی، شهری و عکاسی خیابانی، پرتره، چشم‌انداز، موشوعات معاصر، فتوژورنالیسم، معماری، طبیعت، زندگی روزمره، آبستره و تجربی، فستیوالها و نمایش‌های گروهی، داخلی و صحنه‌پردازی و ساختنی و … است.

بهترین بهترین‌ها (از منظر موضوعی ما) در بخش Editors’ Picks نشان داده می‌شود، که در حال حاضر سه مجموعه از عکاسان ایرانی در این بخش است. مجموعه‌ی رویای انسانیت از رضا دقتی، مجموعه‌ی مسافران نور از مجید فراهانی، مجموعه سایه و روشن شهر من از فواد اشتری و … چند عکاس دیگر در این بخش دیده می‌شود. برای اینکه در این بخش دیده شوید همه‌ی عکس‌ها در یک مجموعه باید واقعا عالی باشد، ادیت و ترتیب قرارگرفتن باید محکم و فکرشده باشد، و یک متن کوتاه و فوری همراه عکس‌ها باشد همچنین اگر عکس‌ها نیاز به زیرنویس دارد، زیرنویس‌ها باید به خواننده برای ارزیابی داستان یا مجموعه شما کمک کند.

سایت بخشی نیز با نام مجله(Magazine) دارد و در واقع قرار گرفتن مجموعه‌ها در مجله خیلی شبیه ادیتوریال پیک است و همه‌ی عکس‌ها یک پروژه باید واقعا عالی باشد با این تفاوت که در این بخش ملاحظات ادیتور بیشتر درباره‌ی چیزهایی که اخیرا منتشر می‌کنند وجود دارد و توجه آنها بر تازه و متنوع نگه داشتن مجله است. اخیرا مصاحبه‌ای با رضا دقتی با عنوان آموزش قدرت داستان‌پردازی تصویری صورت گرفته است که در اینجا می‌توانید ببینید.

درباره‌ی روش‌های دیگر ورود به لنز کالچر و داشتن حساب کاربری ارائه آثار (Portfolio account) اینچنین می‌گوید: ما روند رسمی ثبت‌نام درخواستهای دعوت برای داشتن یک حساب کاربری مجموعه آثار نخواهیم داشت، ما عکاسان را از راه‌های مختلف پیدا می‌کنیم، با ملاقات شخصی آنها در بررسی مجموعه آثار، کنفرانس‌ها، ورک‌شاپ‌ها، فستیوال‌ها و نمایشگاه‌ها . ادیتور‌های ما مسابقات عکاسی زیادی را داوری می‌کنند در نتیجه ما عکاسان جدید زیادی را از این طرق کشف می‌کنیم همچنین ما یک شبکه‌ی غیررسمی مشاوران در سراسر دنیا داریم که عکاسانی را آنها اعتقاد دارند سزاوار شناخته شدن در سراسرجهان هستند به ما معرفی می‌کنند، و ماهر روز به سایت‌های عکاسان زیادی نگاه می‌کنیم، ما همیشه به دنبال کارهای جالبی هستیم که بتوانیم روی لنزکالچر منتشر کنیم و با جهان به اشتراک بگذاریم.

در پایان لنز کالچر می‌گوید انتخاب شدن در مسابقات مزایایی چون: نمایش آثار در فستیوال‌های عکاسی بین‌المللی، معرفی در بین اعضای کانون لنزکالچر، معرفی سریع در گالری مسابقات لنزکالچر و رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات گسترده در فضای مجازی، بررسی زنده و آنلاین آثار با همراهی اعضای هیأت داوران، ارتباط با مشاغل از طریق شبکه عکاسان بلینک و بازبینی رایگان مجموعه‌عکس‌های ارسالی را به همراه دارد.

logo-samandehi