آرامگاه صائب تبریزی فراموش شده است

آرامگاه صائب تبریزی، شاعر بلندپایه سبک هندی، در باغ شخصی او به نام باغ تکیه مشرف به شهر نیاسر قرار دارد. بنای فعلی آرامگاه که به روایتی یکی از روزهای نیمه دوم مهرماه به بهره‌برداری رسیده، با توجه به زمان حیات او و شهری که صائب در آن زیسته و درگذشته، از معماری دوران صفویه الهام گرفته است.

درحالی‌که خبرها حاکی از وضعیت نامطلوب این روزهای آرامگاه صائب است، این بنا که طبق شواهد زیر نظر شهرداری اصفهان اداره می‌شود، نیاز به مرمت و بازسازی مجدد دارد. بنایی که تاکنون برای ثبت ملی آن‌ هم اقدامی نشده است.

بنای آرامگاه صائب، ایوان زیبایی به طول ۱۴/۲۰، عرض ۶ و ارتفاع ۸ متر دارد که حدود ۲ متر از سطح باغ بلندتر ساخته‌شده است و ده پله ‌سنگی سراسری دارد. بر روی سرستون‌ها، قوس‌های جناغی قرار گرفته و زیر سقف، با طرح شطرنجی آیینه‌کاری شده است. جبهه شرقی و غربی ایوان دارای دودهنه، یک ستون و دو قوس است. سنگ مزار صائب عبارت است از یک قطعه‌سنگ مرمر یکپارچه یزدی که سنگ مزار قدیمی را در وسط آن جاسازی کرده‌اند. سنگ اصلی مزار که به دو نیم شده است، دارای کتیبه‌ای شامل یک مطلع و یک غزل از صائب به خط محمدصالح، خوش‌نویس مشهور دوره صفوی است.

logo-samandehi