نمایش آثار چهار نسل از هنرمندان در «آبی ایرانی»

نمایشگاه «آبی ایرانی» با مروری بر چهار نسل هنرمندان ایرانی، دی‌ماه امسال در موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نمایشگاه «آبی ایرانی» (Persian blue Exhibition) مروری خواهد داشت بر آثار چهار نسل هنرمندان ایرانی که در آثارشان از رنگ لاجوردی و طیف‌های مختلف لاجوردی و آبی استفاده کرده‌اند.

دبیری این نمایشگاه را محمد حمزه‌ای برعهده دارد و موزه هنرهای معاصر اهواز به مدیریت محمد منوچهری دی‌ماه امسال میزبان این نمایشگاه خواهد بود.

رنگ لاجوردی به‌دلیل حس پاکی، خلوص، شکوه اشراقی و ایرانی همیشه مورد توجه هنرمندان ایران بوده و «آبی ایرانی» در هنر معاصر و مدرن نیز حضور تأثیرگذاری داشته است و در آثار هنرمندان معاصر ایران، این رنگ فراوان دیده می‌شود.

«آبی ایرانی» نماد پاکی، خلوص، شکوه، ایمان و آرامش است که در تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین از جایگاه سترگی برخوردار است و در ادبیات، معماری، نگارگری، تذهیب، هنرهای سنتی و دستی، نقاشی، خوشنویسی و هنر اسلامی از دیرباز مورد توجه هنرمندان بوده است. در هفت گنبد نظامی اتاق آبی نمایش تمثیلی عالم و کالبد انسان است. صحنه درام و تفرقه‌پذیری و بازیابی وحدت است و راهنمای رستگاری. گنبد فیروزه‌ای نماد تخیل است. سفر روحانی بهرام از گنبد سیاه آغاز می‌شود و با گذر از میان گنبدهای زرد، سرخ، آبی در نهایت از سفید می‌گذرد. در حقیقت این گذر روح سالک است که از وادی عرفان می‌گذرد و در نهایت به پاکی و خلوص می‌رسد و پس از عبور از سفید که مجموع همه رنگ‌هاست به سرزمین دوست نائل می‌شود. در تذهیب رنگ طلا نماد خداوند بوده که نورالسماوات و الارض است و جلوه ظهورش در عالم رنگ لاجورد است. در کاشی‌کاری رنگ اصلی که نگه‌دارنده همه رنگ‌هاست، لاجورد است.

لاجوردی (آبی ایرانی) یکی از سایه‌های رنگ آبی است که به رنگ سنگ لاجورد است. معادن سنگ لاجورد در ایران و افغانستان موجود است. لاجوردی را در زبان‌های انگلیسی (Persian blue) و فرانسوی (bleu person) و بسیاری از زبان‌های دیگر به نام «آبی ایرانی» می‌نامند. این رنگ برای اولین‌بار در سال ۱۶۶۹ میلادی در انگلستان «آبی ایرانی» نامیده شد.

هنرمندان و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نمایشگاه می‌توانند به سایت موزه هنرهای معاصر اهواز به نشانی www.mcaa.ir مراجعه کنند.

logo-samandehi