نمایش آثار هنرمند اسپانیایی ایسیدرو فرر در مجموعه لاجوردی

به گزارش گالری آنلاین مجموعه لاجوردی از روز جمعه هشتم آبان ماه 1394 میزبان آثار هنرمند اسپانیایی ایسیدرو فررخواهد بود.
علاقه مندان میتوانند از ساعت 4 الی 8 به آدرس کریمخان زن، خیابان ویلا، خیابان سپند، پلاک ۲۰،ساختمان شماره ۳۲ طبقه همکف مراجعه نمایند.

شماره تماس :۸۸۹۱۱۶۹۰

به نقل از گرته ، ایسیدرو فِرر یکی از شناختهشدهترین تصویرسازان و طراحان گرافیک اسپانیاست. او متولد سال ۱۹۶۳ در مادرید و عضو انجمن بینالمللی طراحان گرافیک (A.G.I) است. او در حال حاضر در شهر کوهستانی «ساراگوسا» در شمال اسپانیا آتلیه هنریای به نام» کابینت آشپزخانه فرر» را تاسیس نموده و مشغول به کار است.

شروع فعالیتهای حرفهای فِرر به استودیوی طراحی گرافیک»پرت« بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ در بارسلون برمی‌گردد. او تحصیلات آکادمیک خود را در رشتهی هنرهای دراماتیکِ دانشکدهی بینالمللی تئاتر» ژاک لِکوک«پاریس گذرانده و فعالیتهای بازیگری را در هوسکا ادامه داد. به گفتهی خودش» در دنیای کودکی از هر چیز که مربوط به دنیای طنز بود بسیار لذت میبردم«. به همین واسطه؛ رد پای رشتهی تحصیلی و علاقهاش به دنیای طنز، در آثار فِرر قابل تعقیب است. آمیزش فانتزیهای شوخطبعانه با احساسهای عمیق انسانی، آثار فِرر را تاثیرگذار و جذاب کردهاند. فرر هنرمندی جستجوگر است. طراحی که با فرار از فضاهای شهری، و در همسایهگی طبیعت با کنجکاوی و وسواس به خلق آثارش میپردازد. اگر چه با مرور آثار فِرر میتوان به دایرهی افکار و عملکردش پی برد اما آنطور که خودش میگوید آثارش نتیجهی پیروی از روش مشخصی نیست زیرا باور او بر این است که شکل گیری هر اثر، مستلزم روند مخصوص به خودش است و اساسا اتکا به» فورمول«بی فایده است.

«زبان شخصی«ای که فِرر به آن دست یافته، برآیند فعالیتها و نوعی گویش تصویری ناخودآگاه است. دنیایی خاص که هنرمند برای رسیدن به لحن شخصی، تلاشی تعمدی ندارد بلکه در انتها، خواه یا ناخواه از مجموعهی افکار، روی‌کردها و فضاهای فیزیکی آثارش به زبان شخصی دست مییابد. به گفتهی فرر» سبک، نتیجۀ ماندن در یک موقعیت ثابت است. سبک دام است، زندان است…. رسیدن به یک زیبایی شناسی فردی یا مشخصه های کاری باعث محدودیت و عدم غنای زبانِ هنری می شود که در بسیاری از موارد محدود کردن زبان، مانع بروز طیف وسیعی از حرکات بیان‌گر می شود. من اغلب بین وفاداری به خودم یا مردم، دومی را انتخاب می کنم. زیرا وفادار بودن به خود مضحک است«!

دست ساختههای فِرر که ممکن است به یک قاب تصویر سازی، یک پوستر و یا هر چیز دیگری تبدیل شوند نتیجهی شناخت، تجزیه و تحلیل موضوعاتی هستند که سعی دارند با اتکا بر نتایج، به طرز آگاهانهای به ایدههایی دست اول تبدیل شوند.

یکی دیگر از خصوصیات آثار فِرر، کم پیدایی» رنگ «در آثارش است. رنگهای معدودی هم که در کارها به چشم میآیند، وظیفهی انتقال مفاهیم و معانی نهفته در فرمها را در محدودترین شکل ممکن به عهده دارند. به جز دست ساختههای سه بُعدی، فرر در آثاری که به کمک نرم افزارهای کامپیوتری، عکاسی و یا تکنیکهای دیگر تصویرسازی خلق میکند، حضور رنگ را به حداقل کاهش میدهد.

در مورد برخورد فرر با عناصر نوشتاری، آن‌طور که در اکثر کارهایش قابل تشخیص است، نوشتهها عموما با حضور در فضاهای خالی، تلاش میکنند کمترین خللی به تصاویر وارد نکنند. به جز چند نمونهی انگشت شمار، کیفیت تایپها و اطلاعات متنی، با فاصلهای زیاد از خلاقیتهای تصویری، نه به عنوان یک عنصر بصری بلکه در نقش یک اطلاع رسانِ صِرف، در کارها حضور دارند.

یکی دیگر از خصوصیات آثار فِرر را میتوان در کارکرد فضاهای منفی آثارش یافت. فضاهایی که آگاهانه به تاثیرِ روایت بخشهای مثبت معنا میدهند. تلفیقها و ترکیبها در بستر همین محیط هستند که هویت مییابند. ایسیدرو تجربههای تصویرسازی و طراحی گرافیک خود را همچنین در طراحی بسته بندی و طراحیهای محیطی نیز به کار گرفته.

در بخش تصویرسازی» کتاب سؤال ها) «دربارۀ پابلو نرودا2006 -) و در بخش طراحی گرافیک، پوسترهای «پروژهی پنج سالهی مرکز ملی درام» از آثار محبوبِ خودِ ایسیدرو فرر هستند. در میان پوسترهای فرر پوستری با عنوان» اختاپوس» برای گالری» حنا «ی تهران نیز دیده میشود.

logo-samandehi