محراب گچبری مسجد اشترجان اصفهان در موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران: محراب گچبری مسجد اشترجان در تالار ایلخانی موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمده است.


این محراب متعلق به مسجدی در شمال غربی امام زاده ربیعه خاتون(س)، در روستای اشترجان استان اصفهان است كه در سال 708 هجری قمری و براساس كتیبه سردر بزرگ مسجد، در دوره "محمد بن محمود بن علی اشترجانی" ملقب به "ملك الوزرا" بنا شده است. بنای مسجد در وسعتی حدود 1500 متر مربع و با نقشه یك ایوانی و به اعتباری دو ایوانی مشتمل بر دو سر در شمالی و شرقی و شبستان های ستون دار و صحن و رواق های اطراف آن و گنبد خانه است. ورودی اصلی مسجد به ارتفاع 12 متر در سمت شمال قرار دارد . این سردر با قامتی كشیده، معرف وی‍‍ژگی بناهای دوره ایلخانی است. این سر در با طاق نماهایی در سه طبقه نما سازی شده و بر بالای آن دو مناره قرار گرفته كه بخش عمده آن فرو ریخته است. مناره های سردر، در قسمت پایین دارای تزیینات آجركاری و دربالا دارای كاشی لاجوردی در زمینه آجری است. از ویژگی این مناره همچون منارجنبان اصفهان، جنبشی است كه با تكان دادن یكی، بر مناره دیگر حاصل می شود .
این محراب گچبری بسیار نفیس در قسمت گنبد خانه مسجد قرار گرفته است، در قسمت بالای محراب، آیات 27 و 26 سوره الرحمن و در پیشانی آن سوره اخلاص به خط ثلث و بر حاشیه پهن محراب (در سمت راست، بالا وچپ) آیات 1، 2، 3 و قسمتی از آیه 4، سوره مؤمنون به خط كوفی و در دو طرف بدنه داخلی بر سمت راست "عمل مسعود كرمانی" و در سمت چپ" فی سنه ثمان و سبعمائه "(708 هجری قمری) نوشته شده است .
در حاشیه خارجی قوس محراب سوره حمد (فاتحه)، به خط ثلث و در داخل این محراب، حدیث نبوی " قال النبی علیه السلام الدنیا مزرعه الاخره " به خط كوفی نوشته شده است.
تزیینات محراب شامل حاشیه اصلی، ترنج های بهم پیوسته با نقوش گل وبوته به صورت برجسته و فرو رفته می باشد و در زمینه کتیبه های این محراب، گل وبوته های تزیینی زیبایی وجود دارد. در دو طرف محراب، دوستون استوانه ای گچبری با تزیینات هندسی وگیاهی مشاهده می شود. در زیر قوس محراب تزیینات گیاهی - اسلیمی به صورت برجسته - فرو رفته دارد که زمینه فرو رفته آن با رنگ آبی وقسمت های برجسته آن با رنگ سفید تزیین شده است. در زیر حدیث نبوی، تزیینات هندسی گره چینی به چشم می خورد و در قسمت مرکزی محراب، در یک کادر مستطیل شکل، قوس محرابی کوچکتری دارد که با تزیینات گل وبوته اسلیمی تزیین شده است.
ارتفاع این محراب 12/4متر وعرض آن 63/2متر و عمق آن 52 سانتی متر می باشد. این اثر بسیار ارزشمند در تالار دوره ایلخانی موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران به شماره 3271 نگهداری می شود. شایان ذکر است بازدید از مجموعه موزه های موزه ملی ایران همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 بعدازظهر برای تمامی علاقمندان، پژوهشگران و دانشجویان امکان پذیر می باشد.

logo-samandehi