اعجاب کاخ مرمر در چشم وزیر امور خارجه آلمان/ چرا درهای کاخ به روی مردم باز نمی شود؟

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از معماری نیوز ، وزیر امور خارجه آلمان که برای انجام گفت‌وگوهایش در ایران به‌سر می‌برد، محو معماری کاخ مرمر شده و چنددقیقه‌ای فارغ از گفت‌وگوها و بحث‌های سیاسی با آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و ظرافت‌های هنر ایرانی در این بنا تنها شده است. از این کاخ مدتی به‌عنوان مقر کمیته انقلاب اسلامی استفاده می‌شد.
در میانه‌های دهه ٧٠ محل مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از پایان ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی، تاکنون محل دفتر او بوده است.
در زمان ساخت این کاخ، اهمیتش برای میرپنج به حدی بود که بهترین معماران آن روزگار را گردهم آورد و از استاد لرزاده خواست که گنبدی شبیه به گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بر بالایش بسازد.
نهایت آن‌همه سخت‌گیری در انتخاب مصالح و ساخت این کاخ، امروز وزیر امور خارجه آلمان را مسحور خود کرده اما سؤال اینجاست که ایرانی‌ها در طول نیم‌قرن اخیر چندبار فرصت بازدید از آن را پیدا کرده‌اند؟
نگاهی به کاخ‌های مهم دنیا که عموما کارکرد سیاسی داشته یا دارند حکایت از آن دارد که در بسیاری از آنها روی عموم مردم باز است و حتی توریست‌ها نیز می‌توانند از آن بازدید کنند؛ کاخ‌هایی چون کاخ باکینگهام در لندن، قصر نوی‌شوان‌شتاین در جنوب آلمان، کاخ رویال‌پالاس در مادرید و حتی کاخ سفید در آمریکا قابل بازدید از سوی علاقه‌مندان هستند اما کاخی که در سال ١٣٥٧ به فهرست آثار ملی کشور درآمده و دو سال پیش از انقلاب نیز از کاخ به موزه بدل شده، هنوز این فرصت را پیدا نکرده است تا درون بی‌نظیر و سرشار از هنر ظریف ایرانی- اسلامی خود را به ایرانی‌ها عیان کند.

logo-samandehi