نخستین آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی متعلق به ایلام است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده افزود: این شش اثر تاریخی متعلق به استان ایلام سال 1310 هجری شمسی و در حدود 84 سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

وی افزود: این آثار شامل سلیمان تپه، تل بکساله، سبعات خزیر، تل شیروان، تل لالار و شهر تاریخی سیمره است که به ترتیب به شماره های یک تا شش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

شنبه زاده تاکید کرد: ثبت این شش اثر نشان از قدمت بالای تاریخی و تمدنی استان ایلام و وجود آثار و ابنیه با ارزش و منحصربفردی در این استان دارد.

وی یادآور شد: سه اثر نخست شامل سلیمان تپه، تل بکساله و سبعات خزیر در سال های پیش از انقلاب از استان ایلام جدا شده و هم اکنون جزو محدوده خاک کشور عراق قرار گرفته اند.

شنبه زاده با بیان اینکه از سرنوشت این آثار اطلاع دقیقی در دست نیست، افزود: این آثار در محدوده نوار مرزی و در استان واسط عراق قرار دارند و برای اطلاع از وضعیت آنها باید با استاندار و مسوولان واسط رایزنی شود.

وی گفت: به احتمال بسیار زیاد مکان دقیق این آثار بدلیل اینکه در سال های بسیار دور ثبت شده و دسترسی به تجهیزات مکان یابی و نقشه کشی وجود نداشته است، مشخص نیست.

شنبه زاده خاطر نشان کرد: در صورت تمایل عراقی ها به همکاری در این زمینه، آمادگی لازم برای ارایه خدمات فنی، حفاظتی، مرمتی و دیگر خدمات از سوی کارشناسان میراث فرهنگی ایلام وجود دارد.

استان ایلام یک هزار و 500 جاذبه گردشگری دارد که تاکنون 745 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

logo-samandehi