پانزده‌سالگی موزه‌ای که در آستانه قرن ۲۱ زاده شد / تیت مدرن لندن؛ چشم‌انداز آینده

طرح توسعه گالری تیت مدرن در لندن مشتمل بر ساختمانی است که توسط Herzog & de Meuron طراحی شده است.

سازه اصلی این بنا اخیراً به اتمام رسیده و این مجموعه هم‌اکنون مراحل طراحی داخلی را می‌گذراند. بخش جدید تیت مدرن ژوئن ۲۰۱۶ افتتاح خواهد شد.

ساختمان جدید تیت مساحتی حدود ۲۲،۵۰۰ متر مربع دارد و فضای داخلی آن شامل نمایشگاه، اتاق آموزش، فضاهای نمایش، بخش اداری، پذیرایی، سالن فروش و تراس پانوراما است.این بخش از تیت مدرن از طریق پل پیاده از طبقه پنجم به طبقه اول و دوم ساختمان قدیمی مجاور متصل می‌شود، نمای این ساختمان جدید نیز برای هماهنگی با ظاهر ساختمان قدیمی با آجر قرمز پوشیده شده است. همچنین به‌منظور پایداری و کاهش تأثیر بر محیط زیست، بهینه کردن سیستم‌های بازیابی حرارتی، خنک‌کننده آب‌های زیرزمینی و تأمین انرژی با استفاده از پمپ حرارتی زمین‌گرمایی در نظر گرفته شده است.

موزه تیت لندن در سال ۱۸۹۷ باز شد و در سال ۲۰۰۰ نام آن عوض شد و به کلکسیون تیت تغییر نام یافت. تیت لیورپول در سال ۱۹۸۸، تیت سنت لوئیز در سال ۱۹۹۳ و تیت مدرن در سال ۲۰۰۰ شروع به فعالیت کردند. تیت لندن مرکزی برای درک آثار و فعالیت‌های هنری هنرمندان انگلیس است تا علاقه‌مندی به این آثار را در سرتاسر جهان توسعه دهد. تیت لندن از زمان تئودور مونارچز از قرن ۱۶ تاکنون بهترین مجموعه‌های برگزیده و آثار هنری انگلیس در جهان را در معرض دید عموم گذاشته تا پیشرفت آثار هنری انگلیس در سراسر دنیا نمایان شود.

موزه تیت مدرن با شیوه‌های نوین نحوه نگرش مردم کشورش به هنر را تغییر داد و این دگرگونی سبب ارتباط بیشتر آن‌ها با جهان پیرامونشان شد. سال ۲۰۱۰ و در مقدمه کتابی که به مناسبت ۱۰ سالگی موزه منتشر شد، اشاره شده بود که مدیران تیت برای گردآوری این مجموعه از نظرات هنرمندان مختلف استفاده کرده‌اند و از سوی دیگر مدیون کمک‌های عده‌ای هستند که آثار خود را در اختیار تیت مدرن قرار داده‌اند.

مدیر وقت تیت هم در همان زمان نوشت که هنوز ساختمان تیت مدرن نیمه‌کاره است و به‌زودی بنای بزرگی در کنار آن ساخته خواهد شد. در عکسی در کنار این مقاله شکل آتی این گالری تصویر شده بود، ساختمان بزرگی به شکل هرم را نشان می‌داد که چسبیده به یک ساختمان دیگر شکل ظاهری این گالری تغییر خواهد داد و بر ارتفاع آن خواهد افزود.

1403/02/05
logo-samandehi