شهرسوخته با گذشت 16ماه از ثبت جهانی هنوز مدیر ندارد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از معماری نیوز ، شهرسوخته به عنوان اثر ارزشمند باستانی سیستان و بلوچستان و هفدهمین اثر جهانی ایران تیر ماه 93 در سی وهشتمین اجلاس یونسکو در دوحه قطر به ثبت رسید. آثار به‌دست آمده در 14 فصل کاوش از جمله نخستین چشم مصنوعی و جراحی جمجمه (مغز)، نخستین انیمیشن جهان، خط کش میلی متری، فاضلاب شهری و غیره از محوطه باستانی شهرسوخته سیستان باستان شناسان دنیا را به شگفتی واداشته است.

این در حالی است که هنوز بخش کوچکی از این محوطه کاوش شده و به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش شهر سوخته برای حفاری و بررسی این محوطه سال‌های زیادی زمان نیاز است.
وجود آن همه آثار و ابنیه تاریخی و باستانی که در زیر خروارها خاک و شن مدفون شده نیازمند توجه ویژه است تا سیستان به یکی از بزرگترین مکان‌های گردشگری تاریخی تبدیل شود. با ثبت اثر باستانی شهر سوخته در فهرست جهانی مردم سیستان و بلوچستان انتظار داشتند که از این فرصت گرانبها برای معرفی استان بهره برداری شایسته‌ای انجام شود اما نه تنها در حد و اندازه آن حرکتی نشده بلکه حتی مدیری که نخستین گام در به حرکت در آوردن چرخه فعالیت است، برای پایگاه شهرسوخته تعیین نشده است.
نبود فضای سبز و امکانات لازم برای باستان شناسان و گردشگران، نداشتن شبکه آب لوله کشی سالم و بهداشتی، خرابی مکرر سرویس‌های بهداشتی، نداشتن تیم کامل حفاظت وانجام نشدن کارهای پژوهشی، برقرار نشدن تورهای گردشگری، ناآشنایی شرکت‌ها و مؤسسه‌های برگزار کننده تورهای گردشگری گوشه‌ای از مشکلاتی است که دلیل استقبال نکردن هموطنان از این اثر باستانی جهانی شده است.
آنچه بیشتر مردم علاقه‌مند به میراث فرهنگی استان را رنج می‌دهد کم توجهی یا بی‌مهری به این سایت جهانی در یک سال گذشته است بطوری‌که حتی جشن یک سالگی ثبت این اثر جهانی برگزار نشده است.نخستین شروط و پارامتر برای به ثبت رساندن یک اثر در سازمان یونسکو داشتن مدیریت، محتوا، تعیین حریم، گردشگر و برنامه است.«روح الله شیرازی» سرپرست سایت جهانی شهرسوخته در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: انتصاب اینجانب به‌عنوان مدیر سایت جهانی شهر سوخته در حال اقدام و نیازمند طی مراحل مختلف است.

logo-samandehi