میدان‌گاه مترو جهاد تهران نامزد بهترین ساختمان‌های جهان

فهرست برندگان جایزه معماری دیزین ۲۰۲۳ اعلام شد و پروژه «میدان‌گاه مترو جهاد» در حوزه زیرساخت و حمل و نقل در این فهرست قرار گرفته است.


به گزارش گالری آنلاینبه نقل از ایرنا، جایزه «دیزین» از معتبرترین جوایز معماری و طراحی در جهان است که در شهر لندن برگزار می‌شود و بهترین طراحان و پروژه‌های معماری سال را معرفی می‌کند.

آنچه بر اعتبار «دیزین» می‌افزاید و آن را به محل رقابت معماران تراز اول جهان تبدیل کرده، داوری این جایزه از سوی معماران برجسته‌ای است که بعضی از آنها جایزه پریتزکر یا همان نوبل معماری را از آن خود کردند.

معیارهایی همچون نوآوری، سودمند بودن برای مردم و توجه به محیط زیست، شرایط اقلیمی و استفاده از عناصر بومی، مواردی است که جایزه دیزین در داوری پروژه‌ها به آن توجه داشته است.

پروژه «میدان‌گاه مترو جهاد» در دسته زیرساخت و حمل و نقل برنده این رقابت شناخته شد.

در بیانیه هیئت داوران جایزه درباره «میدان‌گاه مترو جهاد» آمده است: «این پروژه، فضاهای سخاوتمندانه‌ای را با استفاده از آجرهای دست‌ساز که توسط صنعتگران محلی از مواد بومی ساخته شده، ایجاد کرده است. این ساختمان که به زیبایی طراحی شده از نور و تهویه طبیعی به خوبی استفاده می‌کند تا یک فضای شهری مناسب را رقم بزند.»

پیش از این ۸۵ پروژه‌ منتخب معماری در ۱۶ بخش از ۲۸ کشور انتخاب شدند که دو پروژه «خانه درون» اثر دفتر معماری الگو و «میدان‌گاه مترو جهاد» استودیو معمار کا نیز در میان نامزدهای نهایی قرار داشت.

بریتانیا با داشتن ۲۰ پروژه در میان لیست نهایی بیشترین سهم را دارا بود.

logo-samandehi