پلی میان سنت و مدرنیته

استودیوی معماری ایرانی Team Group خانه معماری را پیشنهاد داده است که سنت، فرهنگ و مدرنیته را در رقصی هماهنگ از نور و سایه به هم پیوند می‌زند.


به گزارش گالری آنلاین، در آغاز این پروژه مسکونی، معماران بافت فرهنگی روستای ترغرود، زادگاه کارفرما را بررسی کردند. این کاوش شیوه منحصر به فردی از زندگی را نشان داد که با سادگی و پیوندهای خانوادگی قوی مشخص شده بود. تیم طراحی توضیح می‌دهد: «فرهنگ رفتاری شکل گرفت که در روابط خارج از خانواده بسیار ساده، کنترل شده و محدود است و در درون خانواده بسیار جسورانه، پویا و همگن است.» این بینش فرهنگی سنگ بنای فرآیند طراحی معماران را تشکیل می‌دهد.

فرآیند طراحی شامل گفتگوی عناصر متضاد است. معماران خاطرنشان می‌کنند که این سازه از نمای بیرونی خود، با حضوری قوی و در عین حال آرام‌بخش که ریشه محکمی در سنگ دارد، حس آرامش و نظم را نشان می‌دهد. در مقابل، فضاهای داخلی با فضاهای پویا و سیال حجاری شده است. این دوگانگی از طریق دستکاری دقیق فضا، به کارگیری مفاهیم پر کردن و خالی کردن، و در آغوش گرفتن منحنی های نرم که فضای داخلی جذابی را ایجاد می کند، به دست می آید.

هسته اصلی چیدمان Saya Villa، اصول رفتار و فرهنگ ایرانی است که این تیم آن را با نیازهای یک خانواده مدرن در هم می آمیزد. این ادای احترام به اهمیت مرکزیت، حریم خصوصی و سلسله مراتب است، در حالی که ترکیبی هماهنگ از فرم، بافت و رنگ را در بر می گیرد. این طرح ادای احترامی به بافت خود دارد و به عنوان پلی بین سنت های قدیمی و زندگی معاصر عمل می کند.


logo-samandehi